Dinkelgröt – bästa frukostgröten

Många tycker det är svårt att få till en bra frukost. Det är något mina kunder ofta frågar direkt vårt samarbete börjar, tips på en bra fukost som man blir mätt på! Vissa har svårt att äta direkt på morgonen, det är rättså vanligt. Jag brukar rekommendera att ta något litet att äta direkt (t ex ett ägg eller en frukt) och att istället äta rejälare efter någon timme om det är så, då brukar aptiten vara större. Att hoppa över frukostmålet är ingen bra idé!

Många tycker det är svårt att få till en bra frukost. Det är något mina kunder ofta frågar direkt vårt samarbete börjar, tips på en bra fukost som man blir mätt på! Vissa har svårt att äta direkt på morgonen, det är rättså vanligt. Jag brukar rekommendera att ta något litet att äta direkt (t ex ett ägg eller en frukt) och att istället äta rejälare efter någon timme om det är så, då brukar aptiten vara större. Att hoppa över frukostmålet är ingen bra idé!

Själv åt jag alltid havregrynsgröt, trots att jag egentligen inte tyckte att det var supergott! Jag upptäckte dinkelgrynen och tänkte att jag skulle testa att blanda en egen gröt, likt den som redan fanns färdig i påse från Saltå kvarn. Jag blandar i en stor burk för att inte behöva blanda nytt varje morgon:

 

  • 1 påse dinkelflingor
  • 100 gram aprikoser som du skär rätt smått
  • 100 gram hela linfrön 

 

1 portion = 1 dl grötblandning + 2 dl vatten som kokas på svag värme i 10 minuter. Rör om då och då…. Obs att den ska kokas längre än vanlig gröt! Ät din gröt med mjölk och bär, 1-2 ägg och gärna någon knäckemacka med ost och skinka t ex. Då har du en superbra frukost som du står dig på! sites/default/files/Ingredienser dinkelgröt.jpgsites/default/files/Dinkelgröt_0.jpg

Den här gröten är supergod, inte alls lika “klissig” som havregrynsgröt. Har flera kompisar som smakat den trots lite protester då de inte gillat havregrynsgröt och får för sig att det är samma och som tyckt om den skarpt! 

Vad är då dinkelflingor? Jo, hel dinkel är en fullkornsprodukt med både grodd och kli kvar, vilket gör den rik på fibrer! Det bidrar också att den är rik på niacin, fosfor, zink och magnesium. 

Testa den – ät och njut av din frukost! 

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer