5 klockrena anledningar till att köra tabataträning samt tips på övningar!

För mig och säkert för många av er är träningen viktig, men då och då räcker tiden inte riktigt till för att åka till gymmet, ta en löprunda eller gå på ett gruppträningspass. Då är ett tabatapass en superbra lösning. 

1. Träningen kan utföras precis var som helst. 

Du kan träna tabata hemma, inne eller ute. Du kan till och med göra det på ett hotellrum om du är på tjänsteresa eller dyl. 

2. Du behöver inte släpa på en massa redskap.

För mig och säkert för många av er är träningen viktig, men då och då räcker tiden inte riktigt till för att åka till gymmet, ta en löprunda eller gå på ett gruppträningspass. Då är ett tabatapass en superbra lösning. 

1. Träningen kan utföras precis var som helst. 

Du kan träna tabata hemma, inne eller ute. Du kan till och med göra det på ett hotellrum om du är på tjänsteresa eller dyl. 

2. Du behöver inte släpa på en massa redskap.

Du kör passet med endast din kropp som tyngd om du vill eller så använder du naturens redskap som redan finns där: stenar, stubbar, bänkar, stockar mm. Även inne kan du använda dig av möbler som hjälp, t ex stol, säng, soffa, bord mm.

3. På 24 minuter har du kört ett ordentligt pass och kan känna dig riktigt nöjd!

Ta 6 olika övningar och kör antingen en övning i taget x 8 eller kör dem i en cirkel x 8. Variera från gång till gång eller kör det som passar dig bäst! 

4. Du blir ordentligt svettig och du kan involvera hela kroppen eller inrikta dig på vissa muskelgrupper – du väljer!

Du gör övningar som du gillar och som du behärskar tekniken på och du kör ditt eget max hela tiden så att du blir ordentligt svettig och flåsig! Hela kroppen får sig en genomkörare eller så väljer du att t ex att bara ta magövningar och låta dina magmuskler veta att de finns där!! 

5. Det kostar inget och behöver inte bokas.

Träningskläder, bra skor och en timer är allt du behöver för att kunna genomföra ett pass.Visst går det att träna i sina vanliga kläder, men det är ju ändå inte att rekommendera! Du behöver heller inte boka in dig på passet eller åka iväg för att kunna fixa det, superenkelt!! 

 

Tips på övningar för ett pass: 

 

  • Benböj (är du ute så kan du leta på en sten och använda den som vikt och då kan du lägga på axelpress i övningen).
  • Plankan (Finns oändligt med varianter.)
  • Utfall (Även här kan du använda en sten som vikt om du kör ute.) 
  • Rygglyft
  • Burpees (Puls, men framförallt en helkroppsövning bara den!)
  • Armhävningar

 

Själv tycker jag om att blanda riktigt pulshöjande övningar med mera stilla styrkeövningar. Här kör du alltså benböj 20 sek ditt max och vila 10 sek x 8 med hjälp av tabatatimern och sedan står du i plankan 20 sek och vilar i 10 x 8 osv tills du är klar med alla sex övningar. Vill du så kör du det i en cirkel istället och kör då 8 varv. Det är ju helt individuellt vad som känns bäst för just dig. Armhävningar t ex kan vara kämpiga mot slutet, men det kan vara positivt på sitt sätt! 


Inga kommentarer

Stängt för kommentarer