Det finns alltid tid för träning.

Att det alltid finns tid för träning håller nog många med om, men det kan ändå vara svårt att få till det när vardagen rullar på, om det inte är en rutin man har. 

Att det alltid finns tid för träning håller nog många med om, men det kan ändå vara svårt att få till det när vardagen rullar på, om det inte är en rutin man har. 

Jag har ända sedan jag var tonåring gillat att träna. Började med löpning och tyckte om att ställa upp i olika lopp, utbildade mig och blev instruktör i olika slags gruppträningspass och hade många år tre-fyra gruppträningspass i veckan. Träningen har hängt med genom åren, trots att jag fick tre barn och det i sig medförde att den egna tiden krympte, för att sedan öka igen när de blev tonåringar och äldre än så och klarade sig att ta sig till aktiviteter och dyl själva. Jag minskade aldrig på träningen under den här tiden utan såg till att få det gjort ändå. Ett stort intresse lägger man inte bara ner hux flux. Däremot såg träningen olika ut då det fick bli det som passade för stunden och så vidare. 

Det finns de som tänker att de inte har tid att träna, men det finns SÅ mycket att göra som inte tar mer än max 30 minuter. Att köra ett tabatapass hemma med 6 övningar (som t ex benböj, utfall, planka….m fl) som man kör intensivt 20 sek och vilar 10 sek x 8 tar alltså sammalagt 24 minuter och det har ALLA! Sen är det ju så att man måste gilla den typen av träning såklart, men har man inte testat så kan man inte säga att det inte passar. Att cykla 1 mil tar ungefär 30 minuter om man vill bli trött. Att köra ett pass ute med en löpsträcka som start samt 3-4 övningar ytterligare (t ex armhävningar, något hopp, benböj, någon magövning) och köra som varv allt man har och ställa klockan på 15 min är riktigt effektivt om man ser till att köra sitt eget max! Då har man kört lite jogg och rörlighet som uppvärmning före förstås. Det finns oändliga möjligheter till träning ute, man behöver inte ha tillgång till ett gym eller en massa redskap när man sätter igång. I skogen, utefter en väg, hemma på sin egen tomt finns massor som man kan använda sig av om man vill. 

Det viktiga är att inte börja för hårt om man har svårt att komma igång med sin träning. Börja smått så att man inte tröttnar och det är viktigt att se och känna framstegen, att man orkar mer efter några gånger så man kan öka med små steg. 

Här hävdar jag att alla har tid över för träning och det står jag för, men såklart gör var och en som den vill. Jag vill att alla ska inse hur bra man mår av att ta hand om sin kropp, bl a genom träning och kost.

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer