Att hitta en hållbar livsstil! Om dieter.

Igår ställde jag mig på vågen och tänkte att det måste ju ha hänt något litet efter några dagars vägning av varenda liten smula som passerat läpparna. Men nej! Inte ett gram. Det var igår. Idag visade vågen -1 kg och jag blev genast skeptisk. Känner mig dock väldigt mycket fräschare i hela kroppen och en liten gnutta fastare. Ska bli spännande att mäta och väga på fredag när det gått en vecka. 

Igår ställde jag mig på vågen och tänkte att det måste ju ha hänt något litet efter några dagars vägning av varenda liten smula som passerat läpparna. Men nej! Inte ett gram. Det var igår. Idag visade vågen -1 kg och jag blev genast skeptisk. Känner mig dock väldigt mycket fräschare i hela kroppen och en liten gnutta fastare. Ska bli spännande att mäta och väga på fredag när det gått en vecka. 

Helt ärligt så har vågen, min närmsta vän under så många år med en mindre sund relation till mat och kropp, det senaste året inte varit alls så välanvänd som tidigare. Jag tycker att det jag ser i spegeln och känner i kroppen är långt mycket viktigare. Jag har nog testat alla tänkbara dieter i jakten på fem kg hit och åtta kg dit genom åren. GI, Viktväktarna, 5:2, itrim, LCHF, iso och framför allt svält och vansinnesträning, men det är en historia för sig som jag återkommer till vid annat tillfälle.

sites/default/files/IMG_4983.JPG

Jag ska definitivt inte utge mig för att vara någon expert här, men vill ge några tänkvärda ord på vägen. När vi väl har bestämt oss vill vi ju se resultat omgående, helst igår. Alltså fastnar vi många gånger för någon extrem diet som utlovar raket-resultat. Kanske hittar man en diet som man kan följa rätt strikt till man tappat sina 10 eller 15 kg, men sen då? Ska man fortsätta med att äta nästan inget två dagar i veckan, eller att helt utesluta kolhydrater för all framtid? Jag tror bestämt att du behöver hitta ett kostupplägg som du känner att du kan tillämpa för resten av livet, för det handlar ju trots allt om en förändring av ett leverne som lagt på din kropp några kilon för mycket. Personligen tror jag inte att det är hälsosamt att leva utan kolhydrater och med ett väldigt högt fettintag, men det är ju min egen övertygelse. 

Ååå så irriterad jag har blivit när någon, alltid den typiska smala personen som kan leva på pommes och bea sju dagar i veckan utan att lägga på sig ett gram, fäller kommentaren; ‘Men det är väl superenkelt. Gör av med fler kalorier än du stoppar i dig bara!’ Tur för dessa människor att jag endast är verbalt våldsam och inte fysiskt. Men visst stämmer resonemanget! 

När jag tog kontakt med min nuvarande PT Farid på Forever Fitness, så var jag tydlig med att jag vill fokusera på en hälsosam livsstil utan massa förbud mot diverse livsmedel som salt, mjölk eller kolhydrater och det känns som att vi är överens i den frågan med tanke på det kostschemat som jag har fått och följer nu. Jag har dessutom väldigt svårt att äta fet mat då min kropp och framför allt mage säger ifrån rätt rejält med kramper som får vilket magpass på gymmet som helst att kännas som en baggis. Så för min egen del fungerar den gamla hederliga metoden att räkna kalorier. 

sites/default/files/FullSizeRender (24).jpg

Idag har jag för övrigt varit i närkamp med cablemaskinen på gymmet. Verbalt våld fungerade mindre bra där och jag ser ut som att jag slagits med en katt. Har påtalat vassa kanter vid tre tillfällen, så nu hoppas jag på tredje gången gillt idag och uteblivet blodvite nästa bröstpass. God natt 🙂

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer