Att hitta tillbaka till träningslusten!

Under större delen av mitt liv har jag tränat – dock med skiftande kontinuitet. Framför allt under åren kring mina två graviditeter och sedan småbarnsåren som följde, så erkänner jag att det var riktigt glest med träningspass. I mina yngre år däremot tränade och tävlade jag i konståkning. Jodå namnet isprinsessan förföljer mig fortfarande, till mitt stora förtret då prinsessa inte är något jag i övrigt skulle benämna mig själv med.

Under större delen av mitt liv har jag tränat – dock med skiftande kontinuitet. Framför allt under åren kring mina två graviditeter och sedan småbarnsåren som följde, så erkänner jag att det var riktigt glest med träningspass. I mina yngre år däremot tränade och tävlade jag i konståkning. Jodå namnet isprinsessan förföljer mig fortfarande, till mitt stora förtret då prinsessa inte är något jag i övrigt skulle benämna mig själv med. Efter att ha lagt karriären som singelåkare på hyllan satsade jag i några år på den mindre kända grenen inom sporten – Teamåkning. Jag avverkade faktiskt två st Svenska Mästerskap innan karriärsuget tog över och konståkningen gick i graven för min del. Som de flesta andra har jag joggat, cyklat, spinnat och simmat på ren motionärsnivå och kan också skryta (??) med ett gult bälte i karate. Att slåss är väl inte min starkaste sida och vid flera tillfällen suckade Malin, min bästa vän tillika sparringkompis “kom igen nu Barbie, fäll in klorna”. Det är väl rätt tydligt att hon tyckte att jag var lite mesig och någon gång runt samma tidpunkt (ca tre år sedan) myntade hon även uttrycket fejkmuskler. 

sites/default/files/image_46.jpeg
Idag är min stora passion styrketräning och det är något som har kommit och gått sedan jag gick i gymnasiet och som jag numer lägger ett antal timmar i veckan på. Under resans gång har vikten pendlat ca 10 kg upp och ner, mkt tack vare två graviditeter, men även av en hel del andra skäl som jag kommer återkomma till längre fram. 
Hösten 2014, två och ett halvt år efter mitt rätt så hårda möte med väggen, började livet komma tillbaka med full kraft och jag upptäckte att jag inte alls var i den form jag hade varit. Några så kallade trivselkilon hade liksom hoppat på mig. Trivselkilon är för övrigt ett avskyvärt ord! Jag trivs inte alls när jag gått upp i vikt och jag har aldrig hört någon använda uttrycket för att deklarera hur fantastiskt nöjd han/hon är med sin kropp med denna typ av extrakilon. 
Hur som helst så bestämde jag mig där och då för att nu fick det vara nog! Ingen annan än jag kan styra upp detta och nu ska det ske en gång för alla! Sagt och gjort, jag hade spanat in en PT som verkade erfaren på mitt gym, så jag gjorde slag i saken och köpte 20 PT-pass på stående fot. Fantastiska Jeanette Unseth har verkligen hjälpt mig att komma igång, hitta inspirationen och motivationen, ställt upp i vått och torrt och fått mig på banan. Vi har kört många pass ihop, fler än de 20 jag köpte och det har varit otroligt kul och givande. Minns framför allt ett ryggpass då jag frågar var jag ska kräkas om jag behöver och hon efter några sekunders flackande blick ivrigt pekar på en papperskorg. “DÄR! Där kan du spy, ok?”. Papperskorgen klarade sig, även om den låg rätt ordentligt i riskzonen, men känslan i kroppen efter ett sådant pass är euforisk! 
sites/default/files/image_47.jpeg
Det tog ett tag innan resultaten började komma, men framemot sommaren tyckte jag mig kunna ana en något fastare form och hade dessutom minskat lite i omfång. Där någonstans började ett nytt och väldigt mycket tuffare mål ta form. Jag har kallat det #fitnessformtillmidsommar2016, postar löpande en del inlägg på instagram (maklarmorsan_76) och satte igång att klippa och klistra ihop en måltavla. För att nu vässa formen ytterligare och faktiskt uppnå detta mål känner jag att jag behöver vidga mina vyer, bli ytterligare lite mer uppstyrd och också lära mig ännu mer genom att vända mig till en ny vägledare. Från och med nästa vecka startar jag projekt #fitnessformtillmidsommar2016 fas två tillsammans med Farid Ahmadi, som driver Forever Fitness. Vi kommer där styra upp kosten hårdare och finslipa ordentligt på övningar samt utveckla och bygga. Här kommer ni alltså kunna följa min väg från dagens helt ok form till vad _jag_ kallar fitnessform. Planen är att dagen då jag fyller 40, den 29 oktober i år, ska jag vara i mitt livs bästa form. Hänger ni på? 
sites/default/files/image_39.jpeg
Inga kommentarer

Stängt för kommentarer