Crossfit-inspo, tips på effektiv träning

Igår var jag på ytterligare ett grymt träningsass på mitt Crossfitgym F4L. Efter passet låg jag bara och flämtade och orkade knapt lyfta armarna för att jag var så trött. Därför tänkte jag dela med mig av ett upplägg som är otroligt effektivt, både tidseffektivt och ansträngande. 

Igår var jag på ytterligare ett grymt träningsass på mitt Crossfitgym F4L. Efter passet låg jag bara och flämtade och orkade knapt lyfta armarna för att jag var så trött. Därför tänkte jag dela med mig av ett upplägg som är otroligt effektivt, både tidseffektivt och ansträngande. 

Vi började passet med uppvärmning, alltid anpassat efter de övningar vi ska träna på och avsluta med. Igår låg fokus på axlar och överkropp, alltså värmde vi upp axlarna och övergick sen till kippade handstand pushups och strikta handstand pushups. Här är nivåerna sjukt olika, är man svagare har man upphöjning under huvudet och är man starkate kan man istället ha upphöjning under händerna. Att göra kippade är egentligen enklare än strikta, men många vågar inte böja ner benen och ta i för att komma upp igen. Ungefär såhär ser kippade ut. 

Bild lånad av Crossfit-iii. 

Mellan de kippade stretchade vi axlarna, och mellan de strikta stretchade vi bröstryggen.

Alltså 6-8 handstand push up, 30 sek stretch * 5 set

Sen avslutade vi med 12 minuter av:

5 pullups, 10 armhävningar och 15 goblet squat (benböj med kettelbel)

Den sista delen är otroligt jobbig och jag var helt slut efterråt, det är de här sista 12 minutrarna som är enkla att slänga in efter en start av styrketräning. Tränar du benen kan du avsluta med tre övningar som du varvar i 12 minuter, ex bulgarian split squats, boxjump och latsdrag. Effektivt, krävande och givande! 

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer