Frukosten du håller dig mätt på

Eftersom jag tränar så mycket som jag gör och har ett marathon inom några veckor är det viktigt att jag får i mig bra, näringsrik och framförallt mättande mat. Frukosten är för mig A och O och om det är något mål på dagen jag verkligen tycker är viktigt är det frukosten. För det första ger du kroppen energi efter många timmar utan mat, kroppens förbränning drar också igång när du får energi samt att du får en bra start på dagen om du äter en bra frukost.

Eftersom jag tränar så mycket som jag gör och har ett marathon inom några veckor är det viktigt att jag får i mig bra, näringsrik och framförallt mättande mat. Frukosten är för mig A och O och om det är något mål på dagen jag verkligen tycker är viktigt är det frukosten. För det första ger du kroppen energi efter många timmar utan mat, kroppens förbränning drar också igång när du får energi samt att du får en bra start på dagen om du äter en bra frukost.

Jag baserar alltid min frukost på havregryn eller ägg. Oftast äter jag 1-2 dl havregryn med frukt och yoghurt eller mjölk, eller ägg i någon form. Både havregryn och ägg gör så att jag håller mig mätt länge då båda innehåller mängder av nyttiga ämnen som Kalcium, Järn, Protein och Fibrer. Se listan nedan. Både havregryn och ägg har ett lågt innehåll av kalorier, men mättar samtidigt väldigt bra. Jag äter även ägg eller havregryn till mellanmål före ett träningspass. Om jag ska springa ett långpass eller köra ett hårt crossfitpass så måste jag ha ordentligt med energi för att orka, då är uppladdning innan passet viktigt. 

Näringsvärde 100 g havregryn:

Energi 1544,2 kJ = 369,1 kcal

Natrium 2 mg

Vatten 10,2 g

Fibrer 10 g

Protein13,3 g

Fett 7 g

Kolhydrater 62,3 g

Askorbinsyra 0 mg

Kalcium 56 mg

Järn 5,3 mg

Näringsvärde, ägg


1 medelstort ägg (55 g)

1 st äggvita

1 st äggula

Energi (Kcal)

77

15

62

Protein (g)

6,8

3,7

3,1

Fett (g)

5,5

0,0

5,5

Kolhydrater (g)

0,2  

0,0

0,2  

sites/default/files/grötfrukostäggmacka.jpg

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer