Min strategi för Stockholm Marathon

Imorgon är det dagen med stort D! Äntligen är dagen jag tränat inför så länge här! Igår hämtade jag ut startbeviset, nummerlappen. Jag har vilat sen i söndags och sen i onsdags ökat kolhydratintaget. Jag har ökat mitt vätskeintag, planerat allt jag ska ha på mig och med mig under loppet och jag känner mig redo! Jag har följt alla små tips jag fått på vägen, som att klippa tånaglarna superkorta tre dagar före och smörja in fötterna i vasselin på kvällarna för att minimera problem med fötterna, till att vila en vecka innan och äta och dricka mer samt få i mig mycket rödbetsjuice.

Imorgon är det dagen med stort D! Äntligen är dagen jag tränat inför så länge här! Igår hämtade jag ut startbeviset, nummerlappen. Jag har vilat sen i söndags och sen i onsdags ökat kolhydratintaget. Jag har ökat mitt vätskeintag, planerat allt jag ska ha på mig och med mig under loppet och jag känner mig redo! Jag har följt alla små tips jag fått på vägen, som att klippa tånaglarna superkorta tre dagar före och smörja in fötterna i vasselin på kvällarna för att minimera problem med fötterna, till att vila en vecka innan och äta och dricka mer samt få i mig mycket rödbetsjuice. Jag har lagt upp en strategi för loppet och även frågat Sporthälsas bästa löpcoatchen pt-tess (bloggen finns också här under Therese) om tips och råd.

Min loppstrategi blir följande: de första 2 milen kommer jag gå ut väldigt väldigt lungt, springa långsamt, prata med mina två följeslagare och spara på min energi. Mil 3 hoppas jag kunna öka något, för att om jag ligger efter min tidsplan knappa in lite där och sista 12 kilometrarna får jag nog mest bita ihop och tuta på. Jag kommer ha med mig en banan och någon form av socker, en energibar eller någon form av godis. Dessutom kommer jag ha resorb med mig i mina miniflaskor för att få i mig salt och dricka vatten på vätskestationerna. Om jag inte blir överkörd under de närmaste 24 timmarna är det bara en sak jag är orolig för och det är att jag inte ska kunna sova ordentligt i natt. Förutom det så känner jag mig väl förebredd och väldigt redo. Det här ska bli riktigt roligt! Jag tror för övrigt min inställning kommer göra mycket för både min motivation och min upplevelse. Sen vill jag egentligen inte berätta det här, men självklart har jag en förhoppning att gå i mål på under 4 timmar. Men eftersom jag aldrig provat 4,2 mil tidigare så kan jag inte veta hur kroppen reagerar efter 3 mil. Jag kanske kommer säcka ihop totalt och bara måste gå en bit, så jag kommer inte bli besviken om jag på mitt första marathon inte klarar det under 4 immar, men då kommer jag nog inte ge upp det heller utan springa ett till bara för att klara under 4 timmar. Är det någon grym marathonlöpare som läser det här och har tips så fram med dem för tusan! 😀 

Jag kommer för övrigt lägga upp bilder/filmer från loppet på Instagram, och även mitt startnummer så om någon vill veta hur det går får ni kika där. isabellebordier. 
Här har ni expo på Stadion där jag hämtade ut min nummerlapp igår och där även start och målgång kommer vara!

sites/default/files/20160602_181523.jpgsites/default/files/20160602_181502.jpg

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer