energitäta livsmedel vs energisnåla livsmedel

Jag har skrivit om socker i mat förrut, men det kan alltid adderas mer information till ämnet. Tillsatt socker är socker som inte finns naturligt i en produkt. Exempelvis frukt innehåller naturligt socker, alltså är de inte med i kategorin. Socker finns oftast i livsmedel som är väldigt kaloritäta, har ett högt kaloriantal sett till hur mätt du blir och hur mycket du äter. Exempelvis har naturgodis runt 500 kalorier per 100 gram medan jordgubbar har 41 kalorier per 100 gram.

Jag har skrivit om socker i mat förrut, men det kan alltid adderas mer information till ämnet. Tillsatt socker är socker som inte finns naturligt i en produkt. Exempelvis frukt innehåller naturligt socker, alltså är de inte med i kategorin. Socker finns oftast i livsmedel som är väldigt kaloritäta, har ett högt kaloriantal sett till hur mätt du blir och hur mycket du äter. Exempelvis har naturgodis runt 500 kalorier per 100 gram medan jordgubbar har 41 kalorier per 100 gram. Man kan absolut unna sig godis ibland, men hur mycket energi du behöver och hur mycket du får i dig behöver matcha för att du inte ska gå upp i vikt. Så vad avgör hur mycket energi du behöve?

– Först och trämst avgörs det av ditt basala energibehov, det vill säga hur mycket energi din kropp gör av med i viloläge. 
– All mat du äter behöver okså brytas ner vilket tar energi, vilket kallas termogen effekt.
– Den fysiska aktivitet du gör, mängden du rör på dig. 

Den mat du äter behöver anpassas efter dessa tre faktorer, de två översta är både genetiska och beror på hur vältränad du är samt ålder och vikt. Energiintaget måste motsvara energiförbrukningen för att du inte ska pendla i vikt, vilket kallas energibalans. 

För att avsluta skriver jag nedan en lista på vanliga  livsmedel med olika täthet i kalorier per 100 gram för en gämförelse.
 
Kalaspuffar, 395
Special K frukostflingor, 386 
Havregrynsgröt fullkorn, 65

Keso, 93
Filmjölk 3%, 60
Fruktyoghurt 3%, 9
Mjölk 3%, 60

Cashewnötter, 597
Paranötter, 679

Broccoli, 35
Kokt potatis, 83
Gurka, 13
Morot, 36

Kokt ägg, 141
Kycklingfilé ungsstekt, 133
Nöt entrecote stekt, 164
Bacon, 348
Hamburgare med bröd 90 g, 244 

Winerbröd, 511
Skumgodis, 334
Blåbär, 52
Mango, 69
Mörk choklad 70%, 536

Det är med andra ord sundare och du kan äta mycket mer om du äter havregrynsgröt än klaspuffar till frukost för samma mängd kalorier. 
För komplett lista gå till livsmedelsverket .se
sites/default/files/kaloritäthet.jpg

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer