Träning vs alkohol

Måste man välja bort att gå på fest när man tränar prestationsinriktat? Måste man avstå från alkoholen om man tränar prestationsinriktat? 

Måste man välja bort att gå på fest när man tränar prestationsinriktat? Måste man avstå från alkoholen om man tränar prestationsinriktat? 

Jag anser att ja du kan absolut gå på fest, gå ut eller följa med på allt vad som faller på, men nej du kan inte dricka stora mängder alkohol om du har ett prestationsmål. Jag ska springa marathon om tre veckor, och jag har en födelsedagsfest inbokad varje helg fram tills dess. Låter jag bli att gå? Nej jag är med, men jag dricker inget. Jag är nog lite extrem, men jag anser inte att prestationsträning och alkohol hör ihop. Och jag ser inte poängen med att dricka en drink eller ett par glas vin. Jag avstår hellre och håller mig till akhoholfritt vin. Jag var på 50 års fest i lördags och sprang 3 mil i söndags. Men då är å andra sidan mina mål viktigare för mig än att gå ut och bli berusad. Då gäller det att man kan socialisera utan att behöva alkoholens avslappnande effekt, och det är en träningssak. Öva på att vara social utan alkohol så kommer du bli bättre på det. Dock är det inte farligt att dricka mindre mängder alkohol samtidigt som man tränar, och gemene man tränar kanske inte inför marathon. 

Sen kommer vi till ett annat dilema med både alkohol och även alkoholfria alternativ. De innehåller båda två väldigt mycket överflödiga kalorier. Alkohol innehåller ett högt värde av kolhydrater, exempelvis öl, cider, drinkar och söta viner har ett väldigt högt kaloriantal. Dessutom har vi en tendens att äta mycket mer när vi dricker eller druckigt. För mig är det i dagsläget inget problem då jag måste försöka äta mer om jag ska springa långdistans dagen efter. Jag åt nattmackor när jag kom hem för att jag vet att jag behöver extra kolhydrater men inte vill känna mig tung och äta en enorm frukost före långpassen.

För att summera även mitt långpass i det här inlägget så gick det otroligt bra! Jag sprang med min storebror som även ska springa marathon och vi planerade att springa halva banan på 2,1 mil. När vi var påväg hem och hade sprungit 2 mil kände vi båda att vi hade mer att ge så vi la på 9 km till och kom upp i 3 mil. Jag kände även efter 3 mil att jag hade kunnat fortsätta även om vaderna kändes lite stumma. Dessutom stannade vi ett par gånger på vägen och sprang på 3 timmar, vilket betyder att jag är i otroligt mycket bättre form än jag trodde! Mitt självförtroende behövde det passet!
För bilder från passet kolla instagram: isabellebordier
sites/default/files/alkohol vs träning.jpg

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer