Mest protein i kött? Se listan här

Det finns många saker som är viktig vid träning, din sömn, att få i sig ordentligt med magnesium och olika vitaminer, men framförallt är ditt proteinintag viktigt. Att få i sig tillräckligt med proteiner kan dock vara jobbigt då många ogärna trycker i sig ett kilo kött om dagen. Därför ar det viktigt att lyfta fram att man inte behöver äta enbart kött för att få i sig proteiner. Tillskott i form av proteinpulver fungerar för många, men det behöver man inte äta om du äter en balanserad kost.

Det finns många saker som är viktig vid träning, din sömn, att få i sig ordentligt med magnesium och olika vitaminer, men framförallt är ditt proteinintag viktigt. Att få i sig tillräckligt med proteiner kan dock vara jobbigt då många ogärna trycker i sig ett kilo kött om dagen. Därför ar det viktigt att lyfta fram att man inte behöver äta enbart kött för att få i sig proteiner. Tillskott i form av proteinpulver fungerar för många, men det behöver man inte äta om du äter en balanserad kost. Vad många inte vet är att det exempelvis är mer än dubbelt så mycket protein per 100 gram i exempelvis sojabönor än det är i ägg. Även linser, vita bönor och kikärter ligger högre än många av de traditionella proteinkällorna från djur. Det är heller inte många som vet att riven parmesan innehåller så mycket som 39 gram protein per 100 gram, kyckling ligger på 26 gram per 100 gram. Det går med andra ord att få i sig en väldigt proteinrik måltid utan en stor bit blodigt kött!

per 100 gram:
Riven parmesan 39/100 gram
Sojabönor 34/100 gram
Hårdost  (20+) 30/100 gram
Mozarella 29/100 gram
Röda linser 27/100 gram
Tonfisk 27/100 gram
Kyckling 26/100 gram
Linfrön 25/100 gram
Entrecote 25/100 Gram
Nötfärs fett 10% stekt 25/100 gram
Räkor 24/100 gram
Jordnötssmör 23/100 gram
Rostbiff 22/100 Gram 
Kalkon 22/100 gram
Mandlar 21/100 gram
Vita bönor 21/100 gram
Lax 21/100 gram
Kikärtor 20/100 gram
Cashewnötter 17/100 gram
Ägg 13/100 gram

sites/default/files/bild_9.jpg

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer