Att jämföra sig med andra

Det gäller att komma ihåg när man ser någon annans resultat eller pratar med en kompis som det går bra för att man inte ska jämföra sig. Det kommer enbart skapa ångest att tänka på andras prestationer i jämförelse med ens egna. Den enda man bör jämföra sig med är sig själv. Hur långt har du kommit på ett år eller senaste månaderna. Och har du tidigare klarat av något som du vill uppnå igen? Då är det oftast ett mål du kan nå igen och ingen omöjlighet.

Det gäller att komma ihåg när man ser någon annans resultat eller pratar med en kompis som det går bra för att man inte ska jämföra sig. Det kommer enbart skapa ångest att tänka på andras prestationer i jämförelse med ens egna. Den enda man bör jämföra sig med är sig själv. Hur långt har du kommit på ett år eller senaste månaderna. Och har du tidigare klarat av något som du vill uppnå igen? Då är det oftast ett mål du kan nå igen och ingen omöjlighet. Men att jämföra sig både vad gäller prestation eller utseende leder sällan till att du blir mer målmedveten eller får bättre självkänsla. Se på din träning utifrån den nivån du själv befinner dig på. Klarar du att i dagsläget jogga 5 km, då kanske 7 km är ett bra delmål och 1 mil ett bra långsiktigt mål. Anmäl dig till ett millopp så har du något konkret att jobba för och ett datum för din målsättning. Eller kan du idag inte göra armhävningar och vill klara 10 på fötterna? Börja med att satsa på att klara 2, och gör övningar som tränar samma muskler så du stärker dem. 

Alla börjar på sin egen nivå och bör sätta upp mål som är realistiska för dem själva. Detsamma gäller utseende. Alla har olika kroppar och det är inte realistiskt att en person med en helt annan kroppsbyggnad vill se ut som en undernärd fotomodell eller en fitnessmodell som har en helt annan kroppsform. Både vad gäller träning och utseende bör man utgå från sig själv, hur mycket har du utvecklats och vad är ditt mål. Jag tränar för att kunna göra 10 chin ups innan sommaren, och helst några pull ups också. Det är inte realistiskt att tro att jag skulle klara det efter bara några veckors träning. Jag startade utan att klara en enda, jag fick använda gummiband och övade med olika tjocklek. Nu klarar jag tre utan gummiband och börjar efter tre månader äntligen känna att det lossnar lite med både tekniken och musklerna. Att nå sina mål är sällan en dans på rosor och det krävs faktiskt lite blod svett och tårar innan man når dit man vill. Jag kämpar på, och det tycker jag du också ska göra med dina mål! 

Såhär provisoriskt ser det ut när jag tränar på chin ups. “Stängerna” är nämligen för breda för mig. I början fick jag använda det gröna gummibandet en del, nu använder jag det inte alls längre. Men det har tagit tid! 

sites/default/files/grepp.jpg
sites/default/files/Chins 1_1.jpg

Dethär klarar jag alltså ungefär tre gånger nu, utan gummiband…..

sites/default/files/chins_0.jpg

…fast det ser ju oftast ut såhär, som en hjälplös flaxande fisk som desperat försöker ta sig upp mot ytan.sites/default/files/chins miss.jpgFör fler bilder följ mig på Instagram: isabellebordier

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer