Hur många kalorier bör du äta per dag?

Kalorier in och Kalorier ut- Hur du räknar ut din totala omsättning i kalorier. 

Kalorier in och Kalorier ut- Hur du räknar ut din totala omsättning i kalorier. 

Jag tänkte skriva lite om kalorier. Jag är emot alla typer av dieter och quick fix och jag anser att det är okunskap och lathet som gör att människor dras till dieter och tror det kommer få dem att magiskt gå ner i vikt. Det kan låta hårt, men jag tror att om gemene man visste mer om kalorier och förbränning skulle det inte behövas dieter i lika stor utsträckning. Som ni ser har jag länkat i texten om ni vill läsa mer ingående om basal- och total-omsättning. 

Väldigt förenklat så har alla människor en basalomsättning eller basalmetabolism, vilket är hur mycket energi eller kalorier kroppen förbrukar i viloläge. Alltså vad kroppen gör av med bara för att hålla igång alla organen utan att vi utför någon egentlig aktivitet. Basalomsättningen skiljer sig från person till person beroende på längd, vikt och ålder. Basalomsättningen styrs också delvis av arvsmassa och påverkas av hur bra kroppen är på att ta upp mat, lagra och förbränna den. Basalomsättningen är också generellt lägre för kvinnor än för män. Fettmassa på kroppen ökar också basalomsättningen med 12 kcal per dygn. Länk

Vi kan ta mig som exempel, kom ihåg att jag räknat ut mina siffror exakt för mig och att de inte är samma för någon utan du måste räkna ut din egen basalomsättning. Jag är kvinna, 25 år, väger ungefär 65 kg och är 170 cm lång. Jag gör av med ungefär 1474,3 Kcal om dagen i viloläge utan att räkna in min muskelmassa eller aktivitetsnivå.
Formel för basal energiförbrukning, avrundat:
  • För kvinnor: 655.1 + (9.6 x kg) + (1.9 x cm) – (4.7 x din ålder)
  • För män: 66.5 + (13.8 x kg) + (5 x cm) – (6.8 x din ålder)

 

Därefter multiplicerar du siffran med hur aktiv du är på skalan 1,2-2. Ju mer muskler man har, desto högre siffra. Jag som tränar varje dag ska multiplicera med 1,7. För att veta din specifika siffra se länken nedan.
1,7*1474,3= 2506,3
2506,3 är min totala energiförbrukning per dag och så många kalorier jag bör äta om jag inte vill gå upp eller ner i vikt (https://xn--kalorirknare-mcb.se/sa-manga-kalorier-ska-du-ata-per-dag/).

Det här är verkligen en väldigt enkel förklaring. Men kroppen gör av med en viss mängd energi/kalorier för att fungera, och all träning du utför läggs på den, och det är så mycket kalorier du kan äta om du inte vill gå upp eller ner i vikt. Vill du gå ner i vikt, ungefär 0,5 kg per vecka vilket är en hållbar långsiktig viktnedgång, måste du ligga på ett kaloriunderskott på 500 kalorier om dagen.

Jag tycker inte det är sunt att i längden räkna kalorier, framförallt om du tränar riskerar det att skapa en dålig cirkel då man fokuserar på att äta lite istället för att må bra. Dock kan det vara nyttigt att under en kortare period på 1-2 veckor skriva ner vad du äter och räkna ut hur mycket det innehåller. Det är väldigt lätt att lura sig själv och de flesta som är överviktiga eller inte går ner i vikt även fast de försöker tror att de äter mindre kalorier per dag än de faktiskt får i sig. Här är en sida där du enkelt kan se hur mycket kalorier det är i olika råvaror per 100 gram: Länk

Det finns även många bra appar som hjälper dig att räkna och där du kan hålla daglig koll på ditt intag. Viktnedgång behöver inte betyda att du går hungrig hela tiden, det finns livsmedel du kan äta mycket av utan att det är många kalorier, livsmedel med låg kaloritäthet, morötter eller gurka exempelvis. Men det är inte enkelt att hålla en låg fettprocent, om det var det skulle alla människor ha sin drömkropp. Hoppas ni fann läsningen intressant! 
sites/default/files/done1.jpg
Länkar för mer information:
Länk
Länk
Länk kaloriräknare

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer