Tips till bättre träningsmotivation

Ibland när jag bestämt mig för att jag ska utföra ett träningspass, det kan vara både ett gympass och ett konditionspass, så känns det extremt motigt att komma iväg eller ut. 

Hur gör man då för att ta sig i kragen och göra det fast man inte har lust eller energi?

Ibland när jag bestämt mig för att jag ska utföra ett träningspass, det kan vara både ett gympass och ett konditionspass, så känns det extremt motigt att komma iväg eller ut. 

Hur gör man då för att ta sig i kragen och göra det fast man inte har lust eller energi?

Självklart behöver man ibland lyssna på kroppen och hoppa över ett pass, men oftast är det kanske mest viljan och motivationen som tryter. Jag vet att när jag väl kommer till gymmet eller ut i spåret så brukar den lata sidan i mig ge upp och energin komma fram! Här kommer några tips för att faktiskt ta sig ut:

 

  • Sätt på dig träningskläderna, har du väl kläderna på dig brukar motivationen komma lättare.

  • Träna inte på tom mage, jag blir oftast mer orkeslös om det var mer än ungefär tre timmar sedan jag åt senast. Brist på energi kan även vara det som drar ner viljan att träna. 

  • Träna med någon, framförallt de dagar det känns motigt. Någon annans positiva energi smittar lätt av sig och sprids! Jag springer oftast med en tjejkompis och vi peppar varandra om och när det känns tyngre. 

  • Ta dig dit du ska utföra träningen, gymmet eller bara ut om du ska springa. Väl där kommer träningen gå av bara farten. 

När det är mörkt och kallt ute kan min motivation svikta, när man måste ha på sig otroligt mycket kläder på ett löppass. Här är jag och min löparkompis Olivia i början på januari, – 8 visade termometern, men vi tog oss ut!

sites/default/files/winterrunning.jpg

En annan faktor som kan tynga ner många är när man tränar på något som är svårt och där man känner sig dålig. Jag tycker personligen det är jobbigt att göra chins, vilket alltså kan dra ner min motivation om jag har en dålig dag. 

sites/default/files/Första chins.jpg

Men ibland har man dåliga dagar. Var inte så hård mot dig själv, det kanske inte behöver bli veckans mest effektiva eller längsta pass utan träna ett kortare pass och känn dig stolt över att du gjorde det. Börjar man hoppa över träningen är risken att det blir fler och fler ursäkter och en dålig ovana kan bildas.

En annan fördel med att ta sig tid de jobbiga dagarna är att du får mental träning och stärker din självkänsla när du klarar av något som känns tufft. Oftast lämnar du dessutom ditt dåliga humör eller den motiga känslan bakom dig i spåret eller vart du nu utför din träning.

I morse utförde jag ett benpass, inte det mest effektiva men det kändes otroligt skönt efteråt! 

sites/default/files/ny size.jpg

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer