Vegetarisk bönlasagne

Måste dela med mig av gårdagens middag!

Risenta har släppt en fantastisk nyhet för alla oss pastaälskare; bönlasagne!

Alltså, bönpasta i form av lasagneplator. Genialiskt?! Perfekt när man vill ha en glutenfri variant, och för mig som gärna äter vegetariskt så kan jag med enkla medel göra en väldigt proteinrik lasagne.

Här är mitt recept på  en proteinrik, vegetarisk bönlasagne:

Måste dela med mig av gårdagens middag!

Risenta har släppt en fantastisk nyhet för alla oss pastaälskare; bönlasagne!

Alltså, bönpasta i form av lasagneplator. Genialiskt?! Perfekt när man vill ha en glutenfri variant, och för mig som gärna äter vegetariskt så kan jag med enkla medel göra en väldigt proteinrik lasagne.

Här är mitt recept på  en proteinrik, vegetarisk bönlasagne:

Tomatsås:

1 gul lök

– 1 vitlöksklyfta

– En näve färska champinjoner

– En tetra krossade tomater

Fräs på lök, vitlök och champinjoner i lite olja och slå sedan över de krossade tomaterna. Låt sedan puttra i ca tio minuter.

Fetaost- och grönsakssås:

– 4 dl creme fraiche

– 200 gram fetaost

– 1 zucchini

– 1 stor morot

– Hackad spenat

– Salt och peppar

Gör så här: Koka upp creme fraichen i en kastrull och skiva grönsakerna. Låt grönsakerna och spenaten koka samman med creme fraichen i ca 10-15 minuter och avsluta med att bryta ner fetaosten. Smaka av med salt och peppar. Välj en ugnsfast form och börja med ett tunt lager av tomatsåsen. Varva sedan lasagneplattor med tomatsås och vit sås, och avsluta med ett lager av den vita såsen sam en massa OST! 

Värm i ugnen i 30 minuter på ca 200 grader. Bon apetit!


Inga kommentarer

Stängt för kommentarer