När förkylningen slår till – mina bästa tips

Godmorgon från Tällberg, Dalarna!

Jag vaknar upp till en storslagen utsikt över Siljan, ett vintervitt landskap denna luciamorgon, som också råkar vara min mammas 50-årsdag. Vi är här i Tällberg för att fira henne med lite semester, spa, god mat och tonvis med kärlek. Sedan när familjen åker hemöver på torsdag stannar jag kvar för en veckas praktik på ett av områdets spa-anläggningar.

Godmorgon från Tällberg, Dalarna!

Jag vaknar upp till en storslagen utsikt över Siljan, ett vintervitt landskap denna luciamorgon, som också råkar vara min mammas 50-årsdag. Vi är här i Tällberg för att fira henne med lite semester, spa, god mat och tonvis med kärlek. Sedan när familjen åker hemöver på torsdag stannar jag kvar för en veckas praktik på ett av områdets spa-anläggningar.

Min uppdatering har varit väldigt dålig den senaste tiden, och till stor del beror det på en rejäl förkylning. Ingen träning, ingen bakning eller något annat inspirerande har ägd rum i mitt liv så jag har känt mig lite inspirationslös. Men så kom jag att tänka på det här med fökylningar. Irriterande, dryga förkylningar, som gärna slår till såhär i vintertider. Det finns såklart miljontals tips på hur man förebygger och lindrar förkylningar, och jag tänkte dela med mig av mina bästa tips.

1. Motionera försiktigt för att stärka immunsförsvaret.

Mitt första tips kan verka lite kontroversiellt, och jag ska noga påpeka att jag inte har några vetenskapliga belägg för detta. Däremot har jag hört det på en föreläsning en gång, och därefter testat själv och fått positiva effekter. Så här säger vårdguiden om feber: Feber är inte en sjukdom, utan ett symptom på att något är fel i kroppen. Feber är inte farligt eller skadligt i sig, utan en del av kroppens naturliga försvar mot bakterier och virus. Således, när man rör på sig och motionerar höjs kroppens temperatur, och det finns då teorier om att denna höjning av kroppens temperatur gör så att immunförsvaret blir mer aktivt, och kroppen går in i ett starkare försvar. Därför, när jag börjar känna att en förkylning är på gång, brukar jag faktiskt köra ett lätt träningspass. Väldigt lågintensivt såklart, antingen i form av en lite snabbare promenad eller någon lätt pulshöjande styrketräning. Dock tränar jag aldrig om jag har ont i halsen, har feber eller känner mig allmänt hängig. Detta är ett knep jag enbart tar till om jag känner att det är en förkylning är på gång, men ej brutit ut och jag inte har några starka symptom. Ofta har faktiskt förkylningen stoppats, men om det är placebo, på riktigt eller av någon annan orsak kan jag inte svara på. 

2. Sov och vila

Mitt nästa tips om förkylningen är på väg att bryta ut, eller redan har brutit ut är att sova och vila. Massor! Har du möjlighet att ta sovmorgon, gör det. Har du inte det, se till att gå och lägga dig riktigt tidigt och försöka få minst nio timmars sömn. Jag är ganska anti tabletter av olika slag, men just vid förkylning och feber äter jag nästan alltid alvedon. Och det är nästan enbart för att jag ska få sova ordentligt. Har jag väldigt ont i halsen eller huvudet så sover jag sämre, och då tycker jag det är värt att ta lite smärtstillande, för sömnens skull. Likväl nässpray. Det är också något jag egentligen skippar, men just för sömnens skull tycker jag det är värt att ta några duschar spray innan jag ska sova. Låt dig själv vila från all stress, både kroppslig och mental.

3. Drick varmt

Klassiker. När jag är förkyld överkonsumerar jag te och varm dryck, och det både lindrar, lugnar och värmer skönt i halsen. Jag dricker nästan alltid varmt vatten med ingefära, citron och honung, samt guldmjölk när jag är förkyld och det upplever jag som väldigt hjälpsamt. Jag tycker också citron- och ingefäravatten ibland kan hindra förkylningen från att bryta ut i första början. Men även här vet jag inte om det är placebo eller en riktig effekt av drycken.

4. Hacka lök

Ett riktigt husmorsknep. Jag brukar hacka en halv, gul lök och ställa i en skål bredvid sängen när jag ska sova, och det har otroligt bra effekt mot nästäppa! Kan visserligen lukta lite starkt, men oftast är man så snorig att man ändå inte känner lukten.

5. Gurgla Molkosan

Detta är ett knep jag har med mig hemifrån, och något jag fått gjort under hela min uppväxt. Molkosan är en vätska som framställs av naturlig, koncentrerad ostvassle. Molkosan används oftast om man har problem med magen, men är också väldigt effektivt för att linda smärta och infektion i halsen. Har inte några vetenskapliga belägg för detta heller, mer än flera års erfarenhet av att det funkar. Det är en väldigt sur dryck, som jag använder genom att gurgla samt skölja runt i munnen innan jag spottar ut den. Molkosan finns att hitta i olika häsokost-butiker samt på välsorterade mataffärer.

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer