Fem fantastiska mellanmål

Godmorgon!

Morgonpromenaden är knatad, frukost på väg ned och jag är så redo för HELG! Denna vecka har varit beyond intensiv, och jag har så många spännande nyheter jag snart ska dela med mig av! Men innan helg väntar lite plugg och lite jobb. Sen vankas god middag och nya Bridget Jones på bio.

Godmorgon!

Morgonpromenaden är knatad, frukost på väg ned och jag är så redo för HELG! Denna vecka har varit beyond intensiv, och jag har så många spännande nyheter jag snart ska dela med mig av! Men innan helg väntar lite plugg och lite jobb. Sen vankas god middag och nya Bridget Jones på bio.

Jag tänkte att vi skulle prata lite om mellanmål. Den vanligaste frågan jag får från både klienter, vänner och familj angående kost handlar just om mellanmål. Och det är inte alltid enkelt. Ibland är vi på språng, på jobb eller utan tillgång till kylskåp och då kan det vara lite klurigt. Här mina fem, bästa mellanmålstips:

1. Bananbröd med mandelsmör och hemmagjord blåbärs/chia-sylt.

Det gluten- och sockerfria bananbrödet är bakat från en bakmix från Risenta, där man enbart tillsätter bananer och olja. Supersmidigt och så galet gott. En härlig blandning av långsamma och snabba kolhydrater, hälsosamt fett och antioxidanter. 

 

2.

Kvarg med goda toppings.

Kan låta lite grått och tråkigt, men det blir vad man gör det till. En stor skål med kvarg toppad med färska bär, nötter och kanske skivad banan eller havregryn ger ett mellanmål du står dig på länge. Förbered en burk och ta med dig på jobbet om du har tillgång till kylskåp.

 

3. Nötter och frukt.

En klassiker. Jag ska erkänna att denna kombo är något jag äter minst en gång om dagen. Oftast på förmiddagen, mellan frukost och lunch. Det är dessutom otroligt smidigt att ta med sig, både på resan och jobbet. Nötter är väldigt nyttiga, mättande och fullproppade med fibrer, proteiner, mineraler, vitaminer och nyttiga fetter. Välj gärna naturella och ekologiska, och tillsammans med en frukt står du dig garanterat fram till nästa måltid. En näve brukar vara lagom!

 

4. Smoothie.

Åter igen en klassiker, som går att variera i oändlighet. Förbered på morgonen eller kvällen innan om du ska iväg, och förvara i en bra flaska/burk. Proppa din smoothie med fräscha frukter och bär, nåt grönt och en proteinkälla (mjölk, kvarg, ägg). Mums!

5. Protein/energi-bars.

Här har vi en djungel av produkter och märken. Vissa helt klart bättre än andra! Ska du köpa en bar, välj då en bar med så kort ingredienslista som möjligt, gärna en raw-bar på nötter och frukt. Bäst är dock helt klart att baka själv. Googla på proteinbars eller raw-bars så får du garanterat upp en hel hög med goda, nyttiga recept.

Två av mina favoritrecept kan du hitta här.

Kram!

//Hannah

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer