LCHF-våfflor med ruccola, smör och mesost

Hörni!

Hörni!

Jag var i Norge för några veckor sedan, där vi efter många timmar i bil stannade till på en mack för lite energipåfyllning. Där hade de något lite udda, som jag hade sett flera gånger tidigare på caféer, restauranger och bensinmackar under resan, nämligen våfflor med “brunost”. Visst låter det lite knepigt? Till våfflor ska det ju vara grädde, sylt eller färska bär. Kanske till och med nutella och glass! Men ost? Jag var ju såklart tvungen att smaka den norska delikatessen och          H E R R E G U D vad gott det var.  Den norska brunosten är Sveriges motsvarighet till det vi kallar för mesost. En brunaktig hårdost som tillverkas av ko-, får- eller getmjölk och smakar precis som messmör. 

Jag var ju såklart tvungen att försöka återskåpa detta magnifika koncept, fast på ett lite mer hälsosamt vis. PT-Fia har delat med sig av ett toppenbra grundrecept på våfflor som jag använde mig av. Detta recept passar även om du vill utesluta gluten och kanske dra ner på kolisarna av någon anledning. 

Till 5-6 våfflor:

– 1,5 dl mandelmjöl

– 2 tsk chiafrön

– 1,5 tsk bakpulver

– 1 dl havremjölk

– 0,5 dl grädde

– 3 ägg

– En nypa salt.

Stek våfflorna i våffeljärn. Bred halva våfflan med smör och skiva över mesost. Lägg på någon smakrik, grön sallad (förslagsvis ruccola) och vik ihop våfflan. Ät och NJUT!

Kram!

//Hannah

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer