Hälsosam äppelmos

Äppelsäsongen är här, allra högsta grad!

Äppelsäsongen är här, allra högsta grad!

Vad brukar ni göra med höstens fräschaste frukt? Vi har flera äppelträd hemma (fråga mig inte vilken sort, för träden har stått där sen tidernas begynnelse, typ) och jag älskar att bara kunna trippa ner och plocka några färska äpplen att skiva ner i gröten eller kvargen. Mums! Något som dock är snäppet godare är ju faktiskt äppelmos! Mammas underbart goda äppelmos väcker minnen från barndomen och påminner om när allt var enkelt. Havregrynsgröt och äppelmos i fjällstugan innan en dag i slalombacken, eller i filmjölken en varm sommardag. 

Hur som helst så tog jag tag i saken och gjorde en lite nyttigare variant av äppelmos. Eftersom jag bor själv gjorde jag en enkel sats, dvs till en burk.

– 4-5 äpplen

– 0,5 tsk askorbinsyra

– 4-5 sk agavesirap/honung eller annan sötning.

– 3 msk chiafrön

Skala äpplena, ta bort kärnhusen och skär i små bitar. Lägg i en kastrull och fyll på med vatten tills det precis täcker äpplena. Koka upp och låt puttra med lock i 20-30 minuter. Häll bort så mycket vatten som möjligt och mosa runt med en sked eller en gaffel. Är det fortfarande bitar kan du använda en stavmixer. Blanda därefter i askorbinsyra, chiafrön och smaka slutligen av med sötningen. Låt stå i rumstemperatur till det svalnat något, rör om och ställ sedan kylt. Så enkelt!

Kram!

//Hannah

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer