7 tips på hur du håller kosten på all inclusive-resan.

Hej från ett stekande varmt Kreta! Vi ligger inne på rummet och svalkar oss i ACn efter en heldag vid poolen. Igår somnade vi väldigt tidigt eftersom vi var helt slut efter utflykten till Elafonissi, så därför vaknade vi också tidigt imorse. Vi körde ett lite lugnare träningspass för att väcka våra kroppar, och sedan har vi bara mått allmänt gott. Vi var faktiskt med på hotellets “vattengympa”, eller vad man nu ska kalla det. Vattengympa var det minsann inte, men det framkallade enormt mycket skratt och ett avbrott från solstolsliggandet, så något gott förde det med sig!

Hej från ett stekande varmt Kreta! Vi ligger inne på rummet och svalkar oss i ACn efter en heldag vid poolen. Igår somnade vi väldigt tidigt eftersom vi var helt slut efter utflykten till Elafonissi, så därför vaknade vi också tidigt imorse. Vi körde ett lite lugnare träningspass för att väcka våra kroppar, och sedan har vi bara mått allmänt gott. Vi var faktiskt med på hotellets “vattengympa”, eller vad man nu ska kalla det. Vattengympa var det minsann inte, men det framkallade enormt mycket skratt och ett avbrott från solstolsliggandet, så något gott förde det med sig! Nu ska vi strax piffa till oss lite för en kväll i Chania.

sites/default/files/image_490.jpeg

Här är min frukost från imorse. Äkta grekisk yoghurt på fårmjölk, nötter och torkad frukt, lokalt producerad honung, grovt bröd, riktigt smör och frukt. Kaffe och citronvatten till det. När man har all-inclusive som vi har, är det lätt att överäta. Man blir överväldigad av all mat och vill smaka på ALLT. Så fungerar åtminstone jag. Men jag har med mig mitt hälsosamma tänk och gör ofta hyfsat bra val ändå. Första dagen går jag gärna lite wild på buffébordet. Smakar av och testar på. Det blir gärna både nutella och frukt och allt däremellan. Men sen är jag rätt nöjd. Jag vet vilka råvaror jag mår bra av, och kör till ungefär 80-90 % på dessa. Och så resterande procent på sånt som kanske inte är super för hälsan, men som är himla gott. Här är några knep att ha med sig på all inklusive-resan, eller egentligen alltid när det är buffé.

1. Fyll en stor del av tallriken med grönsaker. Bufféborden innehåller ofta en massa härliga och färska grönsaker, både tillagade och råa. Kör safe med traditionella grönsaker, eller våga prova något spännande och exotiskt!

2. Välj en bra proteinkälla. Ofta finns det både ägg i olika former, kyckling, kött och baljväxter. Välj bort sånt som är friterat, eller ta en mindre mängd av det om det är något du verkligen tycker om. Grönsakerna bidrar med fibrer och näring, men proteinet kommer hålla dig mätt. Så snåla inte!

3. Kolhydrayskällan kan vara klurig. Ofta finns både pasta och pommes, men letar man lite brukar man även kunna hitta olika former av potatis. Finns det inte någon vettig kolhydratkälla, ta en skiva grovt bröd till, eller fyll på med extra grönsaker! Kolhydrater ger energi till dagens alla aktiviteter, men pommes varje dag gör oss nog mest bara svullna och övermätta.

4. Ät frukt! Av erfarenhet ser efterrättsborden ofta extremt lockande ut, men smakar sällan någonting alls. Därför brukar jag smaka av efterrättsbordet första dagen, och är det inget jag gillar så kör jag på färsk frukt. Vad kan slå en söt och saftig vattenmelon i den stekande värmen?

5. Drick vatten till maten. Visst är det lockande med läsk och drinkar i värmen, speciellt om det ingår i din all-inklusive. Men när vi dricker läsk eller öl/cider till maten gör det oftast bara att vi känner oss ännu mer mätta och svullna, av fel saker. Jag unnar mig gärna ett glas vin till middagen eller en drink i eftermiddagssolen, men sen håller jag mig till vatten. Det håller vätskebalansen på en bra nivå och jag kan lättare avgöra när jag är mätt av maten.

6. Ät ofta. Det blir lätt så att man tappar aptiten i värmen, går hela eftermiddagen utan att äta och sedan blir vrålhungrig och överäter till middagen. Tvinga istället i dig lite mellanmål på eftermiddagen. Lite frukt, en smörgås eller nåt annat som finns tillgängligt. Det kommer hålla blodsockret i schakt och du kommer göra sundare val.

7. Avslutningsvis; njut av semestern. Sätt inte upp massa förbud och förhållningsregler, det tar bara massa negativ energi. Men försök föra val du mår bra av. Inte varför stunden utan hela dagen! 80/20 är inte en så tokig tanke att förhålla sig till, varken på semestern eller vardagen.

Kram!

 

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer