Aktivitetsmätare – En riktig motivationsboost

Hej på er!

Förlåt för den usla uppdateringen, mitt liv har varit totalt fullproppat, och jag har knappt hunnit med mig själv den senaste tiden. Jobbet har tagit enormt mycket energi, men nu när semestertiderna börjar lida mot sitt slut kommer det även bli lugnare för vår del uppe på cafét. 

Hej på er!

Förlåt för den usla uppdateringen, mitt liv har varit totalt fullproppat, och jag har knappt hunnit med mig själv den senaste tiden. Jobbet har tagit enormt mycket energi, men nu när semestertiderna börjar lida mot sitt slut kommer det även bli lugnare för vår del uppe på cafét. 

Tänkte dela med mig av mitt absolut hetaste tips för att höja motivationen till att röra på sig; aktivitetsmätare. De finns numer i alla möjliga färger, former och prisklasser, men grundtanken är densamma; att mäta nivån på din dagliga aktivitet. Oftast mäts detta i antal steg, men de mer avancerade varianterna mäter också puls, höjdstigningar, sömnkvalitét, kalorier, vätskeintag etc. Jag fick min första i julklapp av jobbet, och jag var till en början aningen skeptisk. Eftersom jag har en bakgrund med överträning och ätstörningsproblemik var jag lite orolig att den skulle skapa en stress och en besatthet hos mig. Men den fick faktiskt motsatt effekt. Att dagligen ha koll på antal steg, fick mig att se annorlunda på träning och rörelse. Träning är inte bara den där sjukt svettiga timmen på crosstrainern eller i löpspåret, utan det är framförallt alla extra steg vi tar under dagen. När vi går till jobbet, springer upp och ner för trappen några extra gånger på lunchrasten eller fuldansar en stund efter maten. I längden betyder dessa till synes obetydliga steg otroligt mycket, och efter några veckor med stegräknaren hade jag börjat få en helt annan syn på just rörelse. Jag märkte att det inte alltid räcker med en timme på gymmet för att komma upp i de rekommenderade 10 000 stegen per dag om man resten av dagen är sittandes. En dag där jag däremot inte “tränade” alls, men promenderade till och från affären, tog en bensträckare på lunchen och dansade lite på eftermiddagen kom jag enkelt upp i dessa steg. Nu menar jag inte att det ena måste utesluta det andra, utan träningspassen där hjärtat och musklerna får jobba extra hårt är ockjså superviktiga, men vi måste också inse betydelsen av god vardagsmotion. Och framförallt hitta glädjen i att röra på oss.

När jag fyllde år förra veckan fick jag en mer avancerad version; en Fitbit. Den är numer min bästa vän och följer mig vartän jag går, haha. Det är verkligen en sann motivationshöjare, och gör åtminstone mig extremt peppad till att röra på mig lite extra. Jag tycker dock man ska vara vaksam och lyssna på hjärnans signaler, för det ska inte bli en besatthet. Så fort stegräknandet medför en känsla av ångest eller tvång ska den av. De få gånger under de senaste sju månaderna som jag känt av det, har jag tagit av mig armbandet några dagar bara för att bevisa för mig själv att jag klarar mig bra utan den. 

Här har ni några olika varianter i olika prisklasser!

sites/default/files/ladda ned.png

Denna lite billigare variant (499 kronor) hittar ni här på Elgiganten.

sites/default/files/simple.b-cssdisabled-png.h7f00310d787c49e7cce9ed4a3651c911.pngOch här är varianten jag själv har. Lite dyrare, men väl värd de extra kronorna, Den hittar ni här.

 sites/default/files/swr10-smartband-black-1240x840-2da9bc94c4b36a0e7198dc05252efdde.jpg

Och här hittar vi en ännu billigare variant från Sony. För 299 kronor blir den din. För det mesta synkar alla aktivitetsarmband med din smartphone, så att du lätt och tydligt kan ha koll på dina steg etc.

 

Kram på er!

//Hannah

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer