Hälsosam på resan?

Hej gott folk! Nu har jag tagit en minisemester och är på väg till Stockholm och Summerburst med min syster och min kusin. Är fruktansvärt taggad på massa musik, sol (förhoppningsvis), bruncher ute och såklart festivalfeelingen, som enligt mig kan vara helt fantastisk! Det kommer bli en hel del skräpmat och säkerligen några (läs många) glas cava, och det hör liksom till. Visst skulle jag kunna välja att dricka alkoholfritt och se till att ha med mig egen mat in på festivalen men för min del känns det helt okej med en sådan helg någon gång ibland.

Hej gott folk! Nu har jag tagit en minisemester och är på väg till Stockholm och Summerburst med min syster och min kusin. Är fruktansvärt taggad på massa musik, sol (förhoppningsvis), bruncher ute och såklart festivalfeelingen, som enligt mig kan vara helt fantastisk! Det kommer bli en hel del skräpmat och säkerligen några (läs många) glas cava, och det hör liksom till. Visst skulle jag kunna välja att dricka alkoholfritt och se till att ha med mig egen mat in på festivalen men för min del känns det helt okej med en sådan helg någon gång ibland. Dock vill jag gärna göra så hälsosamma val som möjligt runt omkring själva “festivalandet” och här kommer då mina bästa tips!

Ta med egen mat på tåg,- buss- eller bilresan. Sno ihop en fräsch sallad eller liknande och ta med för att undvika tågens ofta halvofräscha (och dyra) mat eller vägkrogarnas hamburgare och pizzor. Ta en gammal glassbyta eller nåt du kan slänga efter vägen så slipper du släpa. 

Kolla upp redan innan avfärd vart det finns restauranger och caféer med lite bättre alternativ. Planerar man bra är det stor chans att man väljer ett sådant ställe istället för att springa in på närmsta pizzeria då blodsockret är i botten.

Ta med eget snack/fika/godis. Jag blir alltid sugen på nåt att smaska på när jag är ute och reser. Därför ser jag alltid till att ha massor med gott med mig. Kanske nyttiga chokladbollar, nötter, frukt, eller någon god rawbar? Har du det i väskan är risken minimal att du står där i tågkiosken med en påse “Gott och blandat” och en läsk.

Ät ordentligt med frukost. Ska man vara ute på stan, på festivalområdet eller vad man nu har för sig en hel dag är det alltid smart med en riktigt rejäl och bra frukost som du står dig på. Vi satsar på goda bruncher denna helg, och är det buffé har man ofta möjlighet att göra hälsosamma val.

Packa med mellanmål. För både min och min omgivnings skull (höhö) kommer jag se till att ha nötter eller frukt i väskan för att hålla blodsockret i schack. 

Välj skräpmat med lite känsla. Även fast jag vet att det just på festivalområden ofta inte finns så många alternativ, så brukar det ändå finnas lite bättre val. Jag väljer exempelvis gärna en falafelrulle med lite mindre sås framför en pizza. Dock, som tidigare nämnt, anser jag inte att det är någon big deal alls att det slinker ner en pizza eller två en helg som denna, eftersom det inte är vardag för mig. Men, vill man ha det hälsosamma tänket med sig så finns det alltid bättre och sämre alternativ.

Men, viktigast av allt har vi detta: Lever man till 80 procent ett hälsosamt liv med rörelse och bra mat, så spelar en helg eller en semester ingen stor roll. Ha roligt, njut av det som är gott och gör de val som känns bäst för stunden. Jag vet av erfarenhet att vardagsmotionen kan dra iväg rejält när man gör stadstest och går på festival, och själv planerar jag att dansa järnet hela natten lång. Och då behövs såklart energi. 

Och just det, drick massa vatten för guds skull!

Uppdateringen kommer bli lite sisådär denna helg, men på söndag är jag back on track!

 

Ha en fin helg! //Hannah

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer