Fem tips för roligare löpning

Hallå där!

Hur har ni det? Jag har det finfint, men väldigt intensivt dessa dagar då vi förbereder inför öppningen av Café Toppstugan. Det städas, bakas och lagas mat i mängder, allt för att minska stressen när det väl är dags. 

Hallå där!

Hur har ni det? Jag har det finfint, men väldigt intensivt dessa dagar då vi förbereder inför öppningen av Café Toppstugan. Det städas, bakas och lagas mat i mängder, allt för att minska stressen när det väl är dags. 

Har haft nästan en veckas uppehåll från löpningen och enbart kört på cykel och styrka eftersom mina benhinnor inte mått vidare bra. Igår förklarade jag mig dock som “frisk” och begav mig ut på en härlig springtur på ca 9-10 kilometer. Det var faktiskt helt underbart, och hur klychigt det än låter så njöt jag av varenda kilometer. Det var varmt, kvällssolen kikade fram, fåglarna kvittrade och jag fick in en rytm i benen där det kändes som att jag kunde ha fortsatt hur länge som helst. Jag vet att det inte alltid känns så där underbart att springa, men jag har ändå hittat knep och tankesätt för att göra det mer glädjefyllt. Här får ni 5 tips för att göra löpningen roligare:

1. Spring på känsla. Det här har jag tagit upp förut men det är värt att nämna igen. Ta bort prestationen i löpningen och gå mer på känsla. Lyssna in kroppen, bestäm inte alltid innan hur långt du ska springa utan ta det som det kommer. Har du satt upp ett för högt mål kommer du bli besviken om du inte klarar det och har du satt ribban för lågt kommer du inte känna dig tillfredställd efteråt. Du kan självklart variera mer prestationsinriktad träning med detta.

2. Spring i skogen. För mig är det så mycket mer givande att springa i vacker natur. Speciellt nu när det är sommar och allt är så fasligt vackert. Dessutom tar ben och knän inte lika mycket stryk av att springa på stigar.

3. Spring utan musik. Detta är såklart en smaksak, men jag tycker ändå alla borde ge det en chans. Man blir så mycket mer närvarande i sin löpning om man skippar lurarna. Man blir medveten om sin omgivning på ett annat sätt, om dofter och ljud och sina tankar framförallt. Dessutom är risken med att lyssna på musik samtidigt att tempot och rytmen påverkas av det vi lyssnar på, och därmed kan tempot bli ryckigt och ojämnt.

4. Spring med en vän. Eller pojkvän. Eller en familjemedlem. Att springa med någon i ett behagligt prat-tempo är riktigt trevligt, och kilometrarna fullkomligt “springer” fram. Dessutom kan det vara en liten push till att orka lite längre än du brukar.

5. Variera träningen. Spring inte samma runda fem gånger i veckan. Utforska nya stigar och vägar, variera tempo och varva intervaller med “vanlig” löpning. Spurta upp för en backe några gånger för att träna hjärtat lite extra. Stanna vid en sjö och gör lite utfall och upphopp. All variation gör att träningen inte blir lika statisk och löpningen kommer definitivt kännas roligare.

sites/default/files/13330268_10154153697095420_243086132_n.jpg

Ha en härlig onsdag!

//Hannah

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer