Fett nyttigt!

Godkväll och grattis Sverige på nationaldagen! Jag förstår att många är lediga idag och (förhoppningsvis) njuter av solsken och kanske till och med firar lite? Vi har städat och fixat på caféet hela dagen, men avslutade med grillning i solen, så jag är mycket nöjd.

Godkväll och grattis Sverige på nationaldagen! Jag förstår att många är lediga idag och (förhoppningsvis) njuter av solsken och kanske till och med firar lite? Vi har städat och fixat på caféet hela dagen, men avslutade med grillning i solen, så jag är mycket nöjd.

Jag tänkte prata lite om fett! Fett har fått ett oförtjänt dåligt rykte, och jag vet att många är rädda för att äta fett. Jag har själv varit väldigt skraj för fett, alltid valt det fettsnålaste alternativet på mejeriprodukter, skippat smöret på mackan, räknat nötterna för att inte överäta och så vidare. Men en sak ska vi ha klart för oss, och det är att fettet inte är den stora boven när det gäller övervikt och fetma, utan det är socker. Fett är livsviktigt för oss att äta, och det fyller många viktiga funktioner. Fett ger oss energi, det skyddar våra inre organ, bygger celler, tillverkar hormoner och ser till att vi kan ta upp fettlösliga vitaminer. 

Det finns olika typer av fett:

Mättat fett, som finns i mejeriprodukter, ägg, kött och chark, mörk choklad, kokos och palmolja.

Enkelomättat fett, som vi hittar i bl.a. nötter och frön, oliver, avokado, kyckling och rapsolja.

Fleromättat fett, som finns i fisk, skaldjur, linfrön, solrosolja etc. 

Alla typer av fett är väldigt energirika (innehåller många kalorier) och just av den anledningen skräms många av feta produkter. Du har säker någon gång stått vid mejerihyllan och jämfört den lätta vaniljyoghurten med 0,5 % fett, med den feta, turkiska yoghurten med 10 % och konstaterat att “ja, vaniljyoghurten är mycket nyttigare för den innehåller färre kalorier”. FEL. Självklart är det fortfarande kalorier in, kalorier ut som gäller, och du kan äta större mängd lättyoghurt än fullfet yoghurt för samma kalorier, men det finns mer att ta hänsyn till. För det första tycker jag aldrig att man ska välja produkter av denna typ med socker och massor av konstiga tillsatser i framför en naturlig variant, där innehållsförteckningen enbart innehåller två eller tre ingredienser. Men sedan fyller också fettet en funktion. När du äter feta produkter blir blodsockerhöjningen mer utjämnad, vilket bidrar till mättnad. Dessutom frigörs hormonet CCK när vi äter fett, vilket också gör att en måltid som innehåller fett håller dig mätt mycket längre än en måltid som inte gör det. Den stora risken med att äta väldigt mager mat blir därför att vi istället blir hungrig mycket fortare, småäter och får i oss “fel” saker. 

sites/default/files/avocado_comic.jpg

 

Så att vi ska äta fett är solklart, men däremot kan vi fundera lite över vilken typ av fett vi äter, för precis som med alla produkter så finns det bättre och sämre fetter. Enligt rekommendationerna ska 25-40 procent av vårt dagliga energiintag komma från fett. Av dessa bör max 10 % komma från mättat fett, 5-10 % från fleromättat och största andelen, 10-20 % från enkelomättat fett. Detta beror på att mättat fett har en större tendens att lagras än de övriga typerna, men i en lagom mängd har kroppen inga problem att ta hand om det. Sedan har vi också det vi kallar för transfetter, och här ska vi verkligen se upp. Transfetter finns ofta i härdade fetter och dessa framställs av industrin som vill ha hårdare och mer hållbara fetter. Problemet är att de transfetter som kan följa med produkter har mycket negativa effekter på hälsan. De ökar risken för hjärt-/kärlsjukdomar med än någon annan sort samtidigt som de ökar risken för diabetes. Transfetter hittar vi i produkter så som chips och ostkrokar, hel- och halvfabrikat, margariner, godis och så vidare. Vill du undvika transfetter ska du se upp för härdat fett, delvis härdat fett eller hydrogenerat fett i innehållsförteckningen. 

Men summa summarum: Var inte rädda för fett. Det finns av en anledning och så länge vi väljer bra produkter och fetter så har vi enbart hälsovinster att se fram emot. 

sites/default/files/mejeri.jpg

 

 

sites/default/files/ThinkstockPhotos-464608570.width-800.jpg

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer