Återhämtning efter träning

Hejsan!

Solen fortsätter skina i Sundsvall, och jag laddar för fullt inför kvällen Vårrus. Är riktigt taggad faktiskt! Eftersom det är väldigt varmt ser jag till att fylla på ordentligt med vätska och mat som kroppen mår bra av. Och sedan kommer vi till det här med återhämtning! Skulle kunna fylla en bok om detta, men tänkte ta upp några av de viktigaste punkterna att ha med sig.

De flesta av oss är medvetna om att vi behöver återhämtning och vila mellan träningen för att optimera prestationen. Men vad är egentligen återhämtning? 

Hejsan!

Solen fortsätter skina i Sundsvall, och jag laddar för fullt inför kvällen Vårrus. Är riktigt taggad faktiskt! Eftersom det är väldigt varmt ser jag till att fylla på ordentligt med vätska och mat som kroppen mår bra av. Och sedan kommer vi till det här med återhämtning! Skulle kunna fylla en bok om detta, men tänkte ta upp några av de viktigaste punkterna att ha med sig.

De flesta av oss är medvetna om att vi behöver återhämtning och vila mellan träningen för att optimera prestationen. Men vad är egentligen återhämtning? 

Återhämtning är en psyko‐socio‐fysiologisk process vars form och hastighet medvetet kan påverkas med syfte att återställa samtliga funktionsförmågor genom att eliminera alla former av trötthet i samband med en normalt fungerande och pågående träningsprocess” (Kenttä & Svensson, 2008)

Det finns alltså återhämtning på olika nivåer och för olika system. Det är inte bara musklerna som behöver återhämtning, utan även nervsystemet, immunförsvaret men också den mentala biten. Hur mycket återhätmning vi behöver beror helt på vilken typ av träning vi genomfört och hur intensivt vi tränat. Oavsett vilken träning vi tränat så finns det vissa knep att ta till för att påskynda och optimera återhämtningen:

– Tillräckligt med sömn.

– Bra näringstillförsel. Kroppen behöver verktyg för att reperera och bygga upp

– Lugn träning av typen återhämtningsträning. 

– Massage. Positiv känsloupplevelse, kan också lindra smärta i kroppen. 

– Kompressionskläder. Ger en potentiell förbättrad återhämtningsförmåga

– Yoga, meditation etc. Kan påskynda den fysiologiska och mentala återhämtningen

– Naturen. Sinnesintryck genererar positiva fysiologiska effekter i det autonoma nervsystemet. Det ger dessutom bättre förutsättningarför avslappning, sinnesro och bearbetning av stress.

Så ikväll är det detta som gäller för min del: Något riktigt gött i magen efter loppet, gärna en bra kolhydratskälla, lite protein och massa vatten. En god natts sömn, rulla några varv på foamrollern (massage) och en skön morgonpromenad i naturen.

sites/default/files/13235749_10154143491500420_1734607944_n.jpg

Kram på er!

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer