Willpower – Hög eller låg?

Hejsan och grattis till alla mammor och blivande mammor där ute! Ni är verkligen värda att firas <3

Vi har firat med lyxfrukost, massa mysigt pyssel ute i trädgården, paket och hemmagjord pizza! Efter lunch hakade jag på Kattis till Getberget där vi körde backintervaller. Fruktansvärt jobbigt, men himla härligt på nåt vis ändå.

Hejsan och grattis till alla mammor och blivande mammor där ute! Ni är verkligen värda att firas <3

Vi har firat med lyxfrukost, massa mysigt pyssel ute i trädgården, paket och hemmagjord pizza! Efter lunch hakade jag på Kattis till Getberget där vi körde backintervaller. Fruktansvärt jobbigt, men himla härligt på nåt vis ändå.

Tänkte prata lite om Willpower! Är det ett begrepp ni kommit i kontakt med tidigare? Det är ett ganska talande begrepp, och vi har faktiskt haft en stor del av en kurs baserat på en bok om just detta. The Willpower Instinct – Why Selfcontrol Works, Why it Matters and What You Can Do to Get More of It. Sjukt intressant och dessutom lättläst bok, som handlar om precis det som titeln beskriver – självkontroll. Varför vi beter oss som vi gör i vissa situationer och vad vi kan göra för att förbättra vår viljestyrka för att kunna nå våra mål. Jag rekommenderar verkligen alla att läsa den, för även om man inte kan ta till sig allt, så finns det väldigt bra och nyttiga bitar att plocka med sig. En sak som fastnat hos mig är hur styrkan i vår självkontroll skiftar under dagen. För mig är den ganska låg när jag precis vaknar. Då vill jag gärna ligga kvar i sängen, och jag får många gånger tvinga mig ut på tidig morgonträning (som jag nämnt i tidigare inlägg). När jag däremot fått i mig frukost i lugn och ro, är min willpower ganska stark. Då har jag lätt att få saker gjort, och det jag planerat att genomföra genomförs oftast. Efter lunch, vid 14-15 någon gång, dippar den igen. Jag blir mindre produktiv och energin blir lite låg. Sen har jag oftast en höjning framåt kvällen, då jag ofta får en massa ideér, smider planer och planerar saker. Det behöver inte heller handla om vilken tid på dagen det är, utan också hur jag mår i övrigt. Är jag väldigt trött och har sovit lite, är min willpower generellt ganska låg. Jag tar sämre beslut som inte gynnar mina mål och planer. 

Om man kan kartlägga hur ens willpower skiftar i styrka över dagen, kan man faktiskt komma väldigt långt. Eftersom jag vet att jag är mer produktiv och viljestark på förmiddagen så ser jag ofta till att planera in viktiga saker då. Jag planerar ytterst sällan in träning på eftermiddagen, för då vet jag att det är hög risk att det inte blir gjort. Jag försöker sova ordentligt, inte bara för att det är viktigt och hälsosamt, utan för att jag också vet att jag kommer ta bättre och mer genomtänkta beslut. 

Mitt tips idag är att fundera lite över hur just din dag ser ut. När är du mest kapabel till att jobba för att nå dina mål? När ska du kanske lägga mer fokus på annat?

sites/default/files/41XG50xI-IL._SX329_BO1,204,203,200_.jpg

 

Kram på er! //Hannah

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer