Har du bra balans?

Har du bra balans? Min balans är lite sisådär, men jag har gett mig tusan på att den ska bli bättre. Många glömmer bort att öva upp sin balans, och det är något man kan få sota för ordentligt. Speciellt på äldre dagar!

Därför bör du träna balans:

Har du bra balans? Min balans är lite sisådär, men jag har gett mig tusan på att den ska bli bättre. Många glömmer bort att öva upp sin balans, och det är något man kan få sota för ordentligt. Speciellt på äldre dagar!

Därför bör du träna balans:

Du förbättrar muskelstyrkan i små muskler kring leder
• Du förbättrar din kroppskontroll och hållning
• Du minskar risken för skador, fallolyckor och benbrott
• Du blir smidigare
• Du förbättrar din kroppskännedom
• Du ökar självförtroendet när det gäller rörelse och får därmed ökad aktivitetsgrad
•Du får ökad livskvalitet, prestation och välbefinnande 
• Du minskar risken för felbelastning och därmed ledproblem

På mitt pass som jag har för seniorer så tränar vi alltid balans. Det behöver inte alls vara komplicerat, och kan man få rutin på att exempelvis stå på ett ben varje gång man borstar tänderna kan man komma långt. Annars är dessa övningar bra:

Stå med ena foten tätt framför den andra. Vrid huvudet åt höger och vänster och blunda samtidigt. Gör en stund och byt sedan ben.

– Stå på ett ben och måla en åtta med andra foten. Gör några varv och byt sedan ben.

– Stå framför en stol. Res dig upp och sätt dig ner samtidigt som du vrider huvudet åt höger och åt vänster. Prova att blunda.

Kör hårt!
Kram! //Hannah 
Inga kommentarer

Stängt för kommentarer