Coopertest

Hejsan!

Vi har fullt upp här uppe i Luleå! Som vanligt dessa veckor. Dock väldigt givande på många plan, och jag åker hemöver imorgon med många nyväckta tankar och reflektioner.

Hejsan!

Vi har fullt upp här uppe i Luleå! Som vanligt dessa veckor. Dock väldigt givande på många plan, och jag åker hemöver imorgon med många nyväckta tankar och reflektioner.

Idag gjorde vi friskvårdtester utomhus! Vi gjorde dels ett gångtest, och så Cooper-testet. Det är säkert många av er som gjort detta test under er skolgång, och det är faktiskt ett väldigt smidigt och enkelt verktyg för att mäta sin kondition. Så om man nu är ute efter förbättring och vill se konkreta resultat, är detta test superbra att köra i början och i slutet av en träningsperiod, eller inför ett lopp exempelvis.

Testet går att genomföra på två olika sätt: I det ena testet springer du en uppmätt sträcka på 2,4 km så snabbt du orkar, och tiden avgör vilket resultat du får. Tabeller för mätning av resultat hiitar du här. Den andra varianten som kan vara smidig om du inte har en uppmätt sträcka, går ut på att under 12 minuter springa så långt du kan, och resultaten baseras på hur lång sträcka du hann springa. Tabeller för mätning av resultat på detta test hittar du bl.a. här.

Så, kör hårt och lycka till!

//Hannah

sites/default/files/13009762_10201502189394036_1811620534_o.jpg

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer