Gör egna proteinbars!

Hejhopp i vårsolen!

Hur mås det? Har ni kickat igång denna måndag på bästa möjliga sätt eller dras ni fortfarande med trötthet och rubbad dygnsrytm från helgen? Jag är någonstans mitt i mellan, då jag faktiskt kickstartade dagen redan före klockan sex med soliga trappintervaller. Dock ska jag erkänna att jag känner mig lite seg efter flera nätter med konstig sömn. Men det ordnar väl upp sig!

Hejhopp i vårsolen!

Hur mås det? Har ni kickat igång denna måndag på bästa möjliga sätt eller dras ni fortfarande med trötthet och rubbad dygnsrytm från helgen? Jag är någonstans mitt i mellan, då jag faktiskt kickstartade dagen redan före klockan sex med soliga trappintervaller. Dock ska jag erkänna att jag känner mig lite seg efter flera nätter med konstig sömn. Men det ordnar väl upp sig!

Idag tänkte jag dela med mig av mina tre favoritrecept på bars! Proteinbars, powerbars, mellanmålbars eller vad man nu vill kalla det. Smidiga, kakliknande, nyttiga grejer att käka på språng eller bara ändå! Ni vet säkert att många av de bars man köper innehåller en hel del skit. Det finns bättre varianter och så finns det sämre varianter som lika gärna skulle kunna klassas som godis. Jag ÄLSKAR proteinbars, men har upptäckt att det går otroligt smidigt att göra egna. Mycket billigare och man vet vad man får i sig. 

Idag provade jag för första gången att göra egna Questbars. Har ni ätit såna? Helt sjukt goda, och det är en av få bars som faktiskt har hyfsat bra innehåll. Jag köpte hem fibersirap förra veckan, som questbars till stor del består av. Fibersirap är isomalto-oligosackarider och består till största delen av prebiotisk fiber. Ni kan läsa mer om det här

Hur som helst gjorde jag idag egna questbars, och det var lätt som en plätt! Och GOTT. Det blev precis samma oemotståndliga tuggmotstånd som riktiga questbars, och med chokladbitarna i blev det magiskt!

Ett stycke Questbar:

– 2 msk fibersirap

– 25 gram proteinpulver

– En nypa salt.

– Eventuellt grovhackad sockerfri choklad.

Värm sirapen i micron i ca 30 sekunder. Blanda i proteinpulver, salt och låt svalna en stund. När det svalnat kan du knåda in några chokladbitar och sedan formar du till en bar. I min med smak av banan blandade jag också i några krossade cashewnötter. KLART!

sites/default/files/13181222_10154111593595420_879595564_n.jpg

sites/default/files/13140601_10154111593675420_1248165581_n.jpg

Det andra receptet på bars som jag tänkte dela med mig av är en lite mer energirik variant. Supergod och väldigt mättande! Jag fick receptet av Norrskenshälsa när jag följde ett kostschema därifrån, och jag har fortsatt göra dessa även efter.

10 bars:

– 2 bananer

– 2 dl havregryn

– 2,5 dl valfria nötter/mandlar (blanda gärna olika)

– 1 dl kokosflingor

– 2 msk olja (jag tog kokosolja)

– 3 msk honung

– 0,5 dl kallt kaffe

– 2 msk kakao eller carob

– Ev.en nypa vaniljpulver

Mixa alla ingredienser med en stavmixer eller i en matberedare. Bred ut smeten i en form (den ska bli ca 2-3 cm tjock) och värm i ugnen på 225 grader i 15-20 minuter. Låt svalna en stund och skär sedan i bitar. Förvara i kylskåp eller frys!

sites/default/files/13152626_10154111596990420_1147545660_n.jpg

Den sista proteinbaren har jag tyvärr ingen egen bild på, men det är Emma Barremyr som står för receptet, så bild och recept hittar ni här. Dessa är vansinnigt goda och enkla att göra. Rent ekonomiskt är de dessutom väldigt billiga. 

10 bars:

– 15 dadlar
– 1 banan
– 1,5 dl kvarg
– 1 dl mjölk
– 1 dl äggvita (från två ägg)
– 1,5 dl havregryn
– 0,5 dl kakao
– 1 tsk bakpulver

Mixa alla ingredienser till en kladdig massa. Häll över i en ugnsform (gärna med bakplåtspapper) och grädda på 200 grader i ca 20 minuter. Låt svalna, skär upp i bitar och förvara i kyl eller frys.
Ha en fortsatt härlig måndag!
//Hannah
Inga kommentarer

Stängt för kommentarer