Fem fina frukosttips!

Hejsan!

Hur mår ni idag? Jag vaknar till en gråmulen och regnig tisdag, och har faktiskt inte varit speciellt motiverad till någonting. Jag påverkas extremt mycket av väder och årstid, vilket kan vara både fantastiskt härligt och fantastiskt jobbigt.

Hejsan!

Hur mår ni idag? Jag vaknar till en gråmulen och regnig tisdag, och har faktiskt inte varit speciellt motiverad till någonting. Jag påverkas extremt mycket av väder och årstid, vilket kan vara både fantastiskt härligt och fantastiskt jobbigt.

Men, det som får mig att vilja kliva upp ur sängen även regniga dagar som denna, är frukost. Det kan tyckas tjatigt och klyschigt, men frukost är faktiskt min favoritmåltid, och jag lägger mer än gärna lite extra tid på den. Jag var typen som åt vaniljyoghurt och corn flakes eller skogaholmslimpa med ost till frukost, men de senaste åren har jag förstått betydelsen av att äta en näringsrik och god frukost. Därför tänkte jag dela med mig av mina fem absoluta favvofrukostar!

sites/default/files/IMG_4388_5.JPG

1. SMOOTHIE

Det är gott, enkelt att göra, lätt att få ner (om man har jobbigt med att äta på morgonen) och går att variera i all oändlighet. Jag brukar oftast göra mina smoothies med en bas av banan eller avokado, vilket gör den krämig och härlig. Sedan smaksätter jag gärna med hallon eller mango, spenat och kanske lite spirulina och så någon god mjölk. Vill jag ha den extra krämig brukar jag slänga i någon sked kvarg eller yoghurt.

 

 

 

 

 

sites/default/files/IMG_5033_2.JPG

 2: GRÖT

 

En klassiker som även den går att variera. Många är uppvuxna på havregrynsgröt med lingonsylt eller äppelmos, vilket är gott, men man kan göra så mycket mer! Knäck i ett ägg medan du kokar för att öka proteinhalten och göra den krämigare, eller vispa upp en äggvita till ett skum och rör ner så gröten blir alldeles fluffig. Blanda i kanel och kardemumma, saffran eller varför inte lite chili? Toppa med allt du tycker är gott och gärna lite till. Frön, nötter, bär, dadlar eller frukt. Mums!

 

 

 

 

3: BANANGLASS/RAWGHURT/SMOOTHIEBOWL

Kärt barn har många namn, men detta är en stor favorit, speciellt på sommaren. Mixa frusen banan (går bra med tinad också, men det blir inte lika “glassigt”) tillsammans med avokado för en riktigt mättande variant. Byt ut avokadon mot bär eller någon god frukt för en lite lättare variant. Smaksätt med kakao, spenat, spirulina, citron, kanel eller vad du nu gillar för smak. Och så toppar du såklart med det du gillar!

sites/default/files/IMG_5802.JPG

sites/default/files/IMG_6915.JPG

 

sites/default/files/12935463_10154033296225420_110226509_n.jpg

4: PANNKAKOR

Barndomsfavoriten. Det är inte mycket som slår klassiska pannkakor, men åtminstone jag känner mig otroligt uppsvälld efter en omgång, och likväl är jag hungrig igen två timmar senare. Därför kör jag gärna på bananpannkakor eller kesoplättar till helgsfrukostar, men massa bär, nötter och andra godsaker till! Kanske en klick vispgrädde eller någon god kvarg till. 

 

 

 

 

 

 

5: BRUNCH

Jag vet att det inte är speciellt specifikt, men av alla frukostar, så är den när man dukar upp massor av mat i alla dess former, bjuder hem en vän eller två och sitter och äter i timmar, min absoluta favorit. Håller ni med?

sites/default/files/IMG_7119.JPG

sites/default/files/IMG_7238.JPG

 

Kram på er!

//Hannah

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer