Negativ träning – träningsvärk utav bara he…

Jag älskar att få testa på nya träningsformer och de tre senaste veckorna har jag testat på riktig jobbig, negativ träning på X-Force i Stockholm. 

Jag älskar att få testa på nya träningsformer och de tre senaste veckorna har jag testat på riktig jobbig, negativ träning på X-Force i Stockholm. 

Vad är då negativ träning? Förenklat kan musklerna under en styrkeövning jobba koncentriskt, statiskt och excentriskt (negativt). Om du lyfter en hantel för att göra en biceps curl, tränar du koncentriskt när du lyfter hanteln, håller du hanteln still tränar du statiskt, och när du bromsar vikten på vägen ner tränar du excentriskt.

Varför satsa på negativ träning? Forskning visar att det är det effektivaste sättet att snabbt förbättra muskelstyrka och muskeltillväxt. Detta eftersom musklerna kan arbeta med 40 procent högre belastning när de arbetar excentriskt i stället för koncentriskt.

Personligen har jag i stort sett aldrig (medvetet) lagt fokus på den excentriska fasen. Och det är inte helt enkelt heller, detta eftersom musklerna kan arbeta med 40 procent högre belastning när de arbetar excentriskt än koncentriskt. Nu har i alla fall svensken Mats Thulin utvecklat träningsmaskinerna X-Force som tack vare sin konstruktion ger 40 procent tyngre negativ belastning automatiskt. Och det ville jag ju givetvis testa!

Efter tre PT-pass på X-Force med Aysan och Rickard är jag förvånad över vilken effekt passen faktiskt ger. Under varje pass kör man igenom hela kroppen i ca 6-9 maskiner, man kör ett set i varje maskin och 6-12 repetitioner. Sista repetitionen ska knappt gå att utföra fullständigt. Och det är galet vad det känns i kroppen, efter vissa maskiner går det knappt att röra kroppsdelarna!

Nästa X-Force pass är på fredag, det ska räcka att köra ett sådant här pass en gång i veckan för att utveckla muskelstyrka och muskeltillväxt. Det låter nästa för bra för att vara sant? Att få grymma resultat genom ett pass i veckan. (Givetvis spelar ju kosten in väldigt mycket när det gäller att få resultat av sin träning)! Vi får se hur det går för mig, jag ska köra på X-Force i två månader och i slutet ska jag jämföra mina siffror med de jag fick innan mitt första pass, men PT-Rickard har lovat mig bra resultat om jag gör som han säger, haha! Mellan X-Force passen kör jag lite lättare styrketräning (alltså inga maxlyft), samt löpning.

sites/default/files/aysan_0.jpgAysan, PT på X-Force, supergullig och duktig!

sites/default/files/hanna 2.jpgJag var bara glad i första maskinen, (sen blev jag sjukt trött).

sites/default/files/Hanna 2.jpgKonceptet bygger på att lyfta i tre sekunder, hålla still en sekund och därefter sänka i fem sekunder.

sites/default/files/hanna 3.jpg

sites/default/files/hannas resultat.jpgSå här såg mina siffror ut innan mitt första pass på X-Force

Vi får se hur detta går, lovar att uppdatera!

Foto: Mats Larsson

/Hanna

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer