Teknikträning i marklyft och knäböj

När jag och Emma Segerström (deltagare i tidigare Extreme30) besökte BollnäsESS för två veckor sedan gick vi på en workshop med styrkelyftaren Angelica Brage. Hon hade först en genomgång av en övning i taget, därefter fick vi utföra övningen medan Angelica gick runt och gav tips och svarade på deltagarnas frågor. Workshopen var toppen, även om jag gärna hade haft en ännu längre genomgång. Jag tycker det är fantastiskt att fylla på med inspiration och tips, alltid lär man sig något nytt vilket höjer kvalitén och motivationen. 

När jag och Emma Segerström (deltagare i tidigare Extreme30) besökte BollnäsESS för två veckor sedan gick vi på en workshop med styrkelyftaren Angelica Brage. Hon hade först en genomgång av en övning i taget, därefter fick vi utföra övningen medan Angelica gick runt och gav tips och svarade på deltagarnas frågor. Workshopen var toppen, även om jag gärna hade haft en ännu längre genomgång. Jag tycker det är fantastiskt att fylla på med inspiration och tips, alltid lär man sig något nytt vilket höjer kvalitén och motivationen. 

Angelicas tips för en bra knäböj:
Fäst blicken på en punkt framåt.
Tryck ut knäna.
Andas in i magen när du går ned i en knäböj, andas ut vid upprätt läge.

Hur djupt ska man gå då? Angelica tipsade om att känna efter i kroppen, att det känns bra och att du har full kontroll i rörelsen.

Jag fick bra betyg på min knäböj (kul)! När det kom till marklyft har jag en tendens att dra upp axlarna lite och luta mig bakåt en aning för mycket i upprätt läge. Så här fick jag några konkreta moment att tänka på, superbra!

Angelicas tips för ett bra marklyft:
Stå höftbrett isär.
Armarna ska fungera som klor och bara hänga.
Ha en explosiv höft.

 

sites/default/files/DSC03756.jpg
sites/default/files/DSC03755.jpg
sites/default/files/DSC03754_0.jpg

sites/default/files/DSC03741_1.jpg

sites/default/files/DSC03742.jpg

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer