Topp 10 – nyttig mat att alltid ha hemma

Jag försöker alltid att äta naturlig mat, lagad från grunden. Dels för att jag tycker det blir godare men också för att jag då vet vad jag får i mig. Har man bra mat hemma, ja, då äter man också bra mat. Kroppen är fantastisk och förtjänar näringsrik föda. Jag kan absolut äta godis, en pizza eller dricka ett glas cola någon gång ibland, men jag klarar inte av att ha ett sockerförråd hemma, då skulle jag bara gå och småäta.

Jag försöker alltid att äta naturlig mat, lagad från grunden. Dels för att jag tycker det blir godare men också för att jag då vet vad jag får i mig. Har man bra mat hemma, ja, då äter man också bra mat. Kroppen är fantastisk och förtjänar näringsrik föda. Jag kan absolut äta godis, en pizza eller dricka ett glas cola någon gång ibland, men jag klarar inte av att ha ett sockerförråd hemma, då skulle jag bara gå och småäta. Så hemma hos mig hittar ni inget godis-, kak-, glassförråd eller färdigmat, vad ni däremot skulle finna är följande tio favoriter:

Keso. Proteinrikt, gott och enkelt. Perfekt som mellanmål eller till sallad, kyckling, tonfisk eller att ha i yoghurten. Jag kör alltid den fetaste och naturella varianten.

Ägg. Näringsrikt livsmedel och en riktig vitaminbomb. Frukost, mellis eller efter träningen. Ett måste i mitt kylskåp.

Tonfisk. Jag gillar verkligen tonfisk, det är riktigt bra snabbmat. Har jag ingen matlåda med mig till jobbet brukar jag satsa på en tonfiskburk, en avokado och en liten burk crème fraiche. Det håller mig mätt hela dagen lång!

Kvarg. Proteinrikt och riktigt gott att ha i smoothies eller blandat i yoghurt. Passar bra till frukost, i samband med träning eller som en lättare lunch. Min favorit är att blanda naturell kvarg med naturell yoghurt, hallon och lakritspulver.

Lax. Enkel och nyttig mat som går fort att tillaga. Jag brukar slänga in laxbitar i ugnen med citron, dill, crème fraiche och lite kryddor.

Ekologisk kokosolja. Kokosolja har använts länge för sina hälsofördelar. Det innehåller förutom vitaminer och mineraler även den viktiga fettsyran laurinsyra. Passar bra i bland annat smoothies och att steka i.

Kyckling. Magert och proteinrikt som går att variera i oändlighet!

Grönsaker. En av mina favoriter är avokado, den mättar bra och innehåller många nyttigheter. Mer om avokado kan du läsa här.

Naturella nötter. Perfekt när suget slår till, dessutom är naturella nötter riktigt nyttigt. Läs mer om nötternas hälsofördelar här.

Bär. Blåbär och hallon är två favoriter hos mig. En perfekt smaksättare i smoothies eller i yoghurten. Jag köper alltid naturell yoghurt och smaksätter själv, personligen tycker jag att det blir mycket godare och dessutom slipper man onödigt socker.

Må gott!

/Hanna

sites/default/files/nyttig mat att ha hemma_0.JPG

Enkel och lätt lunch med sallad och pestolax

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer