Enkel och nyttig lunch

Under sommaren tycker jag att det är perfekt med en sallad till lunch. Det är fräscht samtidigt som det mättar väldigt bra om man tillsätter fett i form av exempelvis avokado och dressing (jag brukar bara köra vanlig crème fraiche om jag inte hinner förbereda matlådan hemma). Så i dag blev det den älskade tonfisksalladen till lunch! Tonfisk är både proteinrikt och magert, och enligt mig väldigt gott! Till salladen blev det keso och ägg i dag. En riktig proteinbomb med andra ord!

Under sommaren tycker jag att det är perfekt med en sallad till lunch. Det är fräscht samtidigt som det mättar väldigt bra om man tillsätter fett i form av exempelvis avokado och dressing (jag brukar bara köra vanlig crème fraiche om jag inte hinner förbereda matlådan hemma). Så i dag blev det den älskade tonfisksalladen till lunch! Tonfisk är både proteinrikt och magert, och enligt mig väldigt gott! Till salladen blev det keso och ägg i dag. En riktig proteinbomb med andra ord!

Tonfisk i vatten konserv avrunnen, näringsvärde per 100g: 

Energi 444 kJ
Energi 106 kcal
Protein 24 g
Fett 1,0 g
Mättade fettsyror 0,2 g
Kolhydrater 0 g
Fibrer 0 g
C-vitamin 0 mg
D-vitamin 4,2 mcg
Folat 5 mcg
Järn 1,3 mg
Zink 0,9 mg
Kalcium 15 mg
(Källa: Miljomat.se).

 

sites/default/files/Bild 12.jpg

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer