Chefredaktörens Blogg

Vardagsmotionera mera

I Sverige är närmare 50 procent överviktiga, samtidigt är vi ett av de länder som har mest kunskap om träning och hälsa. Det är synd att vi inte tar vara på vår kunskap och på allvar förstår att vi måste ta hand om vår kropp. Vi har faktiskt bara en och i dagens stillasittande samhälle behöver vi röra på oss mer än någonsin. Vi är ju byggda för att springa i naturen och jaga. Inte för att sitta på kontor, inte för att bara kunna ta bilen, åka till affären och köpa obegränsat med mat och sötsaker.

I Sverige är närmare 50 procent överviktiga, samtidigt är vi ett av de länder som har mest kunskap om träning och hälsa. Det är synd att vi inte tar vara på vår kunskap och på allvar förstår att vi måste ta hand om vår kropp. Vi har faktiskt bara en och i dagens stillasittande samhälle behöver vi röra på oss mer än någonsin. Vi är ju byggda för att springa i naturen och jaga. Inte för att sitta på kontor, inte för att bara kunna ta bilen, åka till affären och köpa obegränsat med mat och sötsaker.

Träning behöver inte vara så ansträngande. Vardagsmotion räcker långt för den som sitter still. En promenad varje dag, cirka 30 minuter. Ett gäng situps, armhävningar, rygglyft och benböj några gånger i veckan. Allt är bättre än ingenting. Man behöver inte köpa gymkort eller dyr utrustning.

Jag brukar alltid tänka träning när jag är ute och cyklar eller går. Cyklar jag till pendeltåget är det full fart (okej, jag är ofta lite stressad på morgonen, men jag tänker samtidigt att det är en bra pulshöjare). Jag åker nästan aldrig hiss eller rulltrappa. Varför ska jag göra det när jag har två fullt friska ben? Passar alltid på att ta två steg i taget när jag går uppför (bra för ben och rumpa). Träffar jag vänner ses jag hellre över en promenad än att ta en fika. Vi behöver väl inte alltid umgås med mat och dryck?

I sommar kombinerar jag solning och träning. Jag älskar att kunna njuta av flera saker samtidigt. Hänger jag med vänner kommer det att bli badmintion, promenader eller utomhusträning samtidigt som vi njuter av solen. Jag övar gärna lite chins (om möjligheten finns) där jag solar. Sedan har jag förmånen att kunna plocka ut vikter i solen där jag tränar, det är helt fantastiskt skönt.

Jag hoppas att du får en fantastisk sommar med sol, bad och härliga dagar på stranden. Samtidigt hoppas jag att du väljer att ta hand om din kropp, unna dig sköna promenader, gärna en del styrkepass och hälsosam och nyttig kost. Vår bloggare Yvonne Lundgren ger helt fantastiska recept på god och nyttig mat, där hämtar jag massor av inspiration.

sites/default/files/Bild 1_3.jpg

Jag älskar kvällspromenader, speciellt runt Ringvägen i Nynäshamn.

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer