Chefredaktörens Blogg

Tips – kom igång med löpningen!

När jag var yngre hatade jag att springa. Det var bland det värsta jag visste och jag tyckte det var äckligt jobbigt. I dag älskar jag att sticka ut på en springtur, 5-10 km brukar mina distanser ligga på. Men hur lär man sig älska det man en gång hatat? Här är mina tips.

När jag var yngre hatade jag att springa. Det var bland det värsta jag visste och jag tyckte det var äckligt jobbigt. I dag älskar jag att sticka ut på en springtur, 5-10 km brukar mina distanser ligga på. Men hur lär man sig älska det man en gång hatat? Här är mina tips.

Börja lugnt. Ta power walks så du får upp flåset. När du väl känner dig redo kan du börja med korta och långsamma löpsteg. Nästan så att det känns löjligt sakta. Kroppen behöver tid för att vänja sig, både för att orka men också för att inte tappa motivationen. Jag vet att man är otålig och vill kunna springa en mil på en gång. Men försök att tänka långsiktigt.

Låt kroppen vila. Kroppen behöver återhämtning mellan träningspassen och för att inte tappa motivationen är det smart att börja med två pass i veckan. När du sedan fått in rutinerna kan du öka på antalet.

Skriv upp anledningarna. Varför vill du börja springa? För att förbättra konditionen, klara av ett löplopp eller gå ner i vikt? När det känns motigt är det bra att plocka fram denna lista.

Sätt upp ett mål. En tid eller en sträcka är mål som är enkla att mäta. Skriv gärna upp dina träningspass, det är kul att se hur man utvecklas!

Preppa med musik. Jag måste verkligen ha musik i mina lurar, dels för att slippa höra andningen men också för att det gör mig otroligt taggad. I mina lurar dunkar alltid housemusik!

Var snäll mot dig själv. I stället för att tänka att du inte sprang så långt eller snabbt som du hade tänkt, beröm dig själv för att du gav dig ut i spåret. Ibland brukar jag krama om mig själv och säga; bra jobbat!

Fyll på med inspiration. Läs artiklar eller böcker om kondition, löpteknik eller hur kroppen påverkas positivt av god fysik. Vissa motiveras av att titta på fitnessbilder andra av att köpa nya träningskläder. Ibland behöver man boosta sig själv med ny inspiration för att behålla motivationen.

Bry dig inte om alla andra. Jag tyckte det var lite pinsamt att springa bland folk i början. Känslan av att inte orka lika mycket som alla andra, eller stanna mitt på gatan trängde sig på ibland. Men det är ju bara att ödsla onödig energi. Ingen bryr sig och ingen är proffs i början. 

Ge inte upp. Glöm inte att ha tålamod, det första löpsteget är oftast det jobbigaste. Men tänk på belöningen som kommer varje pass – endorfinkicken.

 

Lycka till!

/Hanna

sites/default/files/Hanna_Larsson_12juni2014_05_1.JPG

sites/default/files/IMG_2116.JPGEfter ett pass i Sri Lanka, 2012

sites/default/files/DSCN3151 - version 2.JPGLöpning runt Ringvägen

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer