Hitta din vardagsmotion!

Jag tror och tycker att den viktigaste motionsformen är vardagsmotionen. Om man bara ska ägna sig åt någon form av motion så skulle jag säga att det är den formen man ska ägna sig åt. Om vi ligger på soffan största delen av vår tid eller ägnar hela våra dagar framför datorn på ett kontor och sedan tar bilen till gymmet några gånger i veckan så får vi inte tillräckligt med motion trots att vi tränar. Men självklart så är då våra gympass bättre än ingenting!

Jag tror och tycker att den viktigaste motionsformen är vardagsmotionen. Om man bara ska ägna sig åt någon form av motion så skulle jag säga att det är den formen man ska ägna sig åt. Om vi ligger på soffan största delen av vår tid eller ägnar hela våra dagar framför datorn på ett kontor och sedan tar bilen till gymmet några gånger i veckan så får vi inte tillräckligt med motion trots att vi tränar. Men självklart så är då våra gympass bättre än ingenting!

Jag är oftast ganska bra på det där med att promenera och att vardagsmotionera och det är så enkelt. Den promenaden jag oftast tar är till Nordstan eller till Kungsgatan. För mig tar det 45 minuter att promenera till Nordstan och 60 minuter till Kungsgatan och jag tycker det är två jättebra sträckor och om jag känner mig extra pigg så kan jag promenera hem också.

Det jag gillar med sträckan till Nordstan eller Kungsgatan är att jag hela tiden kan välja att hoppa på ett buss eller spårvagn om jag trots allt inte skulle orka gå hela vägen och bara att jag vet det gör det lättare att ta promenaden. I perioder har jag dessutom nästan glömt bort att man kan ta sig till stan på något annat vis än att promenera.

När vi vardagsmotionerar håller vi kroppen i gång, vi får i gång blodcirkulationen, vi övar upp konditionen, håller i gång ämnesomsättningen och vi får friskluft. Dessutom kan promenader ha en lugnande effekt på oss och det kan vara skönt att röra på sig utan att behöva byta om till träningskläder.

För mig är det också väldigt viktigt med vardagsmotion för min självständighet. I perioder då jag rört på mig mindre så klarar jag inte av den där backen själv och då blir allt genast mycket krångligare. Dessutom tycker jag inte alls om att inte kunna ta mig upp för brantare backar utan att behöva stanna för att vila och hämta andan. Jag vill lätt kunna röra mig på de ställen jag vill och det hjälper min vardagsmotion mig att kunna göra.

Men det jag är sämre på just nu är att gå ut och gå bara för att ta en promenad. När jag bodde i Skåne var jag väldigt bra på det eftersom jag då bodde mitt i stan och det var inga sträckor att promenera. Så då hittade jag i stället en runda som jag gick varje kväll som var cirka 7 km. Jag gillade slingan i Skåne väldigt mycket eftersom det var väldigt platt, det var fint med ängar runt om kring, bäckar och lite hagar. Det var en så fridfull promenad.
Jag har försökt att hitta en bra promenadsträcka här Göteborg också men jag har inte hittat någon lätt tillgänglig. Dock har vi ett motionsspår ganska nära där jag bor som jag tänkte att jag skulle använda. Men det är  så backigt, grusigt och lerigt där vilket gör att det blir mer som ett träningspass istället för en skön promenad.  Men i söndags tog jag mig ändå till motionsspåret och det var trots alls så himla skönt! Jag hade varit inne hela dagen och börjat snurra in mig i mina egna tankar så det var skönt att komma ut, röra på sig, komma bort från all trafik och att få komma till vattnet. Jag kände verkligen i söndags att jag nog ska försöka gå där lite oftare i alla fall och ju mer jag skulle gå där ju mindre jobbigt skulle jag ju tycka att backarna var.

Så mitt tips! 
Börja promenera.
Känn efter om du helst vill ägna dig åt att promenera till ställen eller om du vill hitta en slinga där du mår bra av att bara promenera runt.
Tänk på alla fördelarna med vardagsmotion och att det faktiskt är lätt att få in det även i en stressig vardag och det kan räcka med att du hoppar av bussen några hållplatser innan du är framme.

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer