Hälsa kan också vara att avboka ett träningspass eller två!

Jag har aldrig varit hon som behöver tvinga sig till gymmet eller hon som kommer på hundra anledingar till att faktiskt ligga kvar i soffan. Istället har jag alltid varit hon som behöver stanna upp och tänka efter så att jag faktiskt också lägger in vila och tid för annat än träning. Det är ingen skryt utan bara ett konstaterande. Jag har alltid älskat träning och jag hade kunnat ägna mig åt det varje kväll, men det hade inte fungerat för mig eftersom jag har begränsat med energi och hade jag tränat varje kväll så hade jag inte orkat ägna mig åt annat än jobb och träning.

Jag har aldrig varit hon som behöver tvinga sig till gymmet eller hon som kommer på hundra anledingar till att faktiskt ligga kvar i soffan. Istället har jag alltid varit hon som behöver stanna upp och tänka efter så att jag faktiskt också lägger in vila och tid för annat än träning. Det är ingen skryt utan bara ett konstaterande. Jag har alltid älskat träning och jag hade kunnat ägna mig åt det varje kväll, men det hade inte fungerat för mig eftersom jag har begränsat med energi och hade jag tränat varje kväll så hade jag inte orkat ägna mig åt annat än jobb och träning.

När jag pluggade friskvård för några år sedan skulle vi sätta upp mål varje vecka som vi skulle försöka uppnå och de flestas mål var “träna tre gånger” “simma en mil” eller “inte äta godis”. Mina mål var oftast “inte träna på onsdag”: Alla skrattade åt mina mål, men för mig var det lika svårt som det var för dem att träna tre gånger.

Även om träning ger energi så tar den också energi och oavsett hur mycket jag älskar träning så är det inte hälsa för mig om jag inte hinner eller orkar med annat som är vikigt för mig – Så som vila, mina vänner och familj och att lägga tid på mina andra fritidsaktiviteter som är dans och teater.

I höstas blev det väldigt mycket träning och detta gjorde att jag inte hann eller orkade så mycket mer än träning och jobb. Även om jag mådde ganska bra i höstas så vet jag att jag kan må ännu bättre och det gör jag om jag priorterar sådant som också är hälsa för mig. Därför tänker jag den här våren välja mina träninspass med omsorg och låta mig längta till nästa planerade pass istället för av bara farten boka ett oplanerat pass.

Även om hösten var ganska bra så blev jag plötsligt i november helt orkeslös och andfådd av ingenting. Jag tänkte att det kanske hade blivit lite för mycket med både nytt jobb, dans, teater och ganska mycket träning. Så för att försöka återhämta mig bestämde jag mig för att minska ner på de hårdaste passen fram till vår schemat som drog igång igen nu vecka två.

Snart efter att jag minskade ner på träningen började min energi komma tillbaka lite smått och jag fick återigen tid och ork att umgås med min familj och med mina vänner, jag fick också energi till att börja skriva, till att börja dejta och till att göra sådant som jag inte hunnit under hösten.
Men även om jag började få mer energi så var jag fortfarande väldigt trött och snurrig. Därför gick jag för att ta prover och jag har precis fått reda på att jag har en ganska svår järnbrist som antaligen är en del av förklaringen till min trötthet.

Trots järnbrist har jag nu börjat öka på träningen igen och det känns jätteroligt! Särskilt eftersom jag saknat främst Bodycombat så himla mycket! Men min tanke är att jag ska öka på min träning långsamt och så länge jag har järnbrist tänker jag hålla mig till ett eller max två hårda pass i veckan (+  2 lättare pass som Bodyjam och CX). Men efterom jag tycker det är så kul med träning och eftersom jag är så himla glad över att ha kommit igång igen så är det lite svårt att inte av bara farten boka fler pass.

Därför råkade jag i torsdag boka in mig på både Bodycomat och Bodyjam idag. Jag tyckte det var perfekt eftersom de skulle ligga efter varandra. Det kändes dessutom extra kul eftersom det på Bodycombaten skulle vara mer fokus på teknik som jag tänkte skulle vara bra att lära sig.
Men jag har varit extremt trött hela veckan, haft svårt att sova och dessutom så körde jag Bodycombat i torsdag och i morgon ska jag köra Box med en kompis. Därför valde jag igår att avboka dagens träningspass. Jag hade säkert orkat passen men jag vet att jag hade fått betala för det resten av veckan om jag hade tränat även idag. Antagligen hade jag då blivit lika trött den kommande veckan som jag varit nu i veckan och det har jag ingen lust med eftersom hela nästa vecka är fullbokad och dessutom åker jag till Malmö nästa helg och det vill jag orka.

Därför var det hälsa för mig idag att avboka de här två passen för att orka göra något som också är hälsa för mig – Umgås med min familj!

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer