Viktigt med sömn och vila

Igår kväll somnade jag redan vid kvart över tio på soffan. Jag var verkligen helt död efter arbetsveckan. Mina vardagar brukar vara väldigt hektiska så när fredagen kommer är jag normalt sett helt slutkörd. Då är det viktigt att lyssna på kroppen och låta den få den vila och sömn som den behöver.

Jag gick och lade mig i sängen och somnade strax före elva, så det blev ingen direkt uppesittarkväll för min del. Jag var dock uppe en sväng vid halv ett på natten då min syster kom hem till oss efter att ha varit på tjejmiddag med sina kompisar.

Eftersom jag lade mig så tidigt igår kväll var jag pigg 7.30 då jag gick upp. Nu sitter jag här vid köksfönstret och tittar ut på det soliga och blåsiga vädret, medan min man och syster fortfarande sover sött. Jag får starta min lördag i lugn och ro, vilket är välbehövligt! Annars på vardagarna skyndar jag mig alltid iväg tidigt i ottan på morgonpromenad, sedan träning och jobb och en massa annat praktiskt fix på kvällarna. Man behöver komma ner i varv ibland och det är det jag försöker göra på helgerna. Kroppen behöver återhämta sig och komma ikapp. Det går inte att jaga på som en skottspoling ständigt.

Just nu känns allt perfekt! Jag är utvilad för att jag har fått sova många timmar i natt. Dagen har börjat lugnt och stillsamt. Och jag har en väldigt rolig helg framför mig. Idag ska jag fixa och förbereda inför min födelsedagsfest som vi ska ha här hemma ikväll. Imorgon söndag är det min födelsedag och då blir det fika för våra familjer och vänner till familjen. Jag ser fram emot allt!

Att tänka på när man är trött och inte har någon ork:

  • Ordentligt med sömn och vila är en förutsättning för att vi ska orka hålla igång och kunna prestera bra resultat. Får man inte det så spelar det ingen roll hur mycket man tränar eller hur bra man äter för kroppen orkar inte ta åt sig fördelarna av det om den inte är tillräckligt utvilad.
  • Det är under vila som man bygger muskler.
  • Om du känner att du har kört på för hårt och för länge i för snabbt tempo; stanna upp, tänk och känn efter hur du egentligen mår. Är det värt att lägga in ytterligare en aktivitet i det redan fullspäckade schemat? Vad behöver du just nu? Om svaret är lugn och ro ska du ta det på allvar och unna dig en stund för dig själv istället. Kanske med en bra bok, med fötterna i ett fotbad eller liggandes på en spikmatta.

Ta hand om er! Och var rädda om er! Se till att ni ger er själva tillräckligt med vila och sömn!

No Comments Yet

Comments are closed

Sporthälsa bbb