Om att utmana sig själv

Något som är viktigt om man vill nå resultat med sin träning är att man ständigt utmanar sig själv och sätter upp nya mål för sig själv.

Fundera igenom innan varje pass vad du vill uppnå med passet. Vill du öka konditionen, styrkan, uthålligheten eller smidigheten och sätt upp ett mål med passet efter det.

Exempel: När jag var ute och sprang i morse bestämde jag mig innan för att springa något längre än jag brukar. Anledningen till att jag joggar är främst för att öka min kondition och förmåga att springa långt. Därför bör jag antingen öka längden eller tempot för att jag ska utvecklas i löpningen. Så i morse blev rundan ungefär 500 meter längre, vilket innebar strax över 10 km istället för strax under 10 km.

När jag styrketränar eller tränar bodypump försöker jag att öka vikten successivt för att utmana musklerna och öka styrkan i dem. När jag tränat på konditionsmaskiner på gymmet brukar jag försöka slå mitt senaste antal-kalorier-jag-förbränner-rekord.

Förutom att man lättare når resultat med sin träning när man sätter upp mål så blir träningen mycket roligare.

För er som inte sätter upp specifika mål med er träning: BÖRJA IDAG!

No Comments Yet
  1. Bra tips! Jag var på en utbildning förra helgen, där vi avslutade det hela med att skriva ner tre olika mål, för den kommande veckan, de närmaste tre månaderna och avslutningsvis för ett år framåt i tiden. (De kortsiktiga målen var lättare tyckte jag.) Ska bli skoj att se tillbaks på dessa tre mål om ett år :).

  2. Super bra att formulera mål i allt man gör skulle jag säga! Det är viktigt för att man ska lyckas prestera bra och fokusera på rätt saker. Uppdatera gärna hur det går för dig och dina mål som du har formulerat, Soffan!

bbb