Extreme30

Bästa konditionstestet ever!

sites/default/files/Skärmavbild 2014-09-11 kl. 21.34.27_1.jpg

 

sites/default/files/Skärmavbild 2014-09-11 kl. 21.34.27_1.jpg

 

Nu hände det något här! Jag har faktiskt varit rädd för alla diverse konditionstester, så har det varit så länge jag kan minnas. Min gympalärare skällde ut mig på gymnasiet under Coopers test* för att jag lade mig ner efter bara ett par minuter. Jag hävdade jag att jag snart skulle kräkas. Han tog pulsen på mig – och jag hade puls som efter en lätt promenad. Minns att han frågade om jag var rädd för svett.

Hur som helst, jag har en pulsklocka (Polar RC3 GPS), som hjälper en med det mesta, den kan ge feedback efter passet om den effekt passet gett, den mäter sträcka, nivåskillnader och givetvis det basala – hastighet och vilken puls du haft. Dessa funktionerna har jag ju tyvärr inte hunnit utnyttja till max än, men det kommer bli grymt nu när rundorna ska bli tuffare. Så läste jag att jag kunde mäta mitt ”own index” med klockan för att få fram min konditionsstatus. Bra sätt att mäta framstegen med löpningen och hålla motivationen uppe alltså, men, då ingick det ett konditionstest.. i form av att ligga så stilla som möjligt i soffan! Det lät inte lika traumatiskt som Coopers test, så ikväll gjorde jag det. Låg still som en död sill, lät min man hålla koll på resultatet och tvingade honom att lova att presentera svaret på ett varsamt sätt om det var FÖR illa. MEN, mitt index var ”Medel” vilket innebär att jag har en högst normal kondition. Det är typ det snällaste jag hört! 

I övrigt har dagen innehållit 60 min pass med PT Susanne Hives. Bålstyrka, marklyft och ringrodd bland annat. I morgon blir det löpning. 

Vi hörs då!

* Under Coopers test ska man springa så långt man orkar under tolv minuter, sträckan man lyckas springa skvallrar om ens konditionsnivå. 

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer