Extreme30

Hemligheten bakom Jenny Fredlunds resultat

Jenny Fredlunds mål med Extreme30 var att komma i toppform och gå ner i vikt. Hennes eget mål var att minska åtta kilo medan hennes personliga tränare Christian Adler satte ett mål på att gå ner fem kilo. Resultatet landade mittemellan, Jenny gick ner 6,7 kilo på 30 dagar och minskade 10,29 procent i fett. Sammanlagt minskade Jenny med 42,1 cm på hela kroppen.

Jenny Fredlunds mål med Extreme30 var att komma i toppform och gå ner i vikt. Hennes eget mål var att minska åtta kilo medan hennes personliga tränare Christian Adler satte ett mål på att gå ner fem kilo. Resultatet landade mittemellan, Jenny gick ner 6,7 kilo på 30 dagar och minskade 10,29 procent i fett. Sammanlagt minskade Jenny med 42,1 cm på hela kroppen.

Hemligheten bakom resultatet
Personen som har hjälpt Jenny med både kost och träning är Christian Adler, personlig tränare sedan åtta år tillbaka. Under Extreme30 har Christian coachat, tränat och satt upp ett kostschema. Hur har Jenny lyckats nå dessa resultat på 30 dagar?

– När det handlar om att komma i form på 30 dagar är det viktigt att jobba efter pulsen. Jenny fick cykla varje morgon i en given puls zon mellan 130-135 och slutade inte förrän hon hade förbränt 1000 kalorier. Till sin hjälp har hon använt pulsbandet Polar h7 pulssensor samt aktivitetsarmbandet Polar Loop för att kunna jobba i rätt puls och följa upp sin dagliga aktivitet. Förutom att cykla fick hon de första veckorna gå 16000 steg varje dag samt köra fyra styrkepass i veckan. Styrketräningen är bra eftersom man förbränner kalorier ett helt dygn efteråt.

– Allt eftersom tiden gick ökade vi på träningsdosen och stramade åt dieten. Kroppen behöver tid att vänja sig, det är därför bättre att börja lite lugnare för att sedan trappa upp. Nyckeln är att hitta en balans för att inte kroppen ska bli övertränad när man samtidigt går på en diet, säger Christian Adler, personlig tränare.

sites/default/files/Bild_7.jpgChristian Adler, personlig tränare

Hur har kostupplägget sett ut?
– Fördelningen har varit 30 procent kolhydrater, 30 procent fett och 30 procent protein. När man tränar är det viktigt att äta rikligt med protein, det bygger muskler och ökar mättnadskänslan. Jenny har fått äta omega3, mycket kvarg, grönsaker, kyckling och fisk. Kolhydraterna har kommit ifrån grönsaker, alltså inte från pasta, ris, potatis och bröd. Den typen av kolhydrater ger låg mättnadskänsla vilket gör att det är lätt att äta för mycket. Sista veckan körde vi mer strikt och hon fick kliva på torskdieten vilken bestod av att äta kokt torsk med grönsaker fördelat på fyra måltider under dagen.

Psykisk påfrestning
Att träna hårt och samtidigt gå på diet är inte bara ansträngande för kroppen utan minst sagt även psykiskt. I bloggen har Jenny beskrivit hur hennes humör har gått upp och ner, men hon har aldrig givit upp.

– Den största utmaningen under Extreme30 har varit att få Jenny må psykologiskt bra. Kroppen kan man ofta pressa lite enklare. Det gäller att hitta en balans och för att det ska fungera måste man känna sig psykiskt bra. För att behålla fokus har vi har alltid haft målet nära till hands och inställningen på att detta endast varar i 30 dagar.

Hur mycket kan man pressa kroppen utan att den tar skada?
– Kroppen tål ofta mycket mer än vad man tror. Vi är skapta för att springa och jaga, inte för att alltid ha tillgång till ett välfyllt kylskåp. Men ska man ge sig på en sådan här typ av utmaning är det alltid bra att konsultera med sin läkare samt ta hjälp av en personlig tränare. Det är viktigt att planera sitt mål som dessutom måste vara attraktivt. Det räcker inte med att bara ha ”komma i form”, det ska vara mätbart, konkret och tidsbestämt. Annars är det lätt att motivationen försvinner.

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer