Vår Ruset nästa!

sites/default/files/IMG_3620.JPGHar du en viss typ av intervaller du brukar köra? En viss sträcka, med en viss vila. Om du har det, bra! Prova att göra dem på ett nytt sätt nästa gång!

sites/default/files/IMG_3620.JPGHar du en viss typ av intervaller du brukar köra? En viss sträcka, med en viss vila. Om du har det, bra! Prova att göra dem på ett nytt sätt nästa gång!

Dina vanliga intervaller kanske börjar bli lite tråkiga, eller till och med för lätta. Du håller på att springa ifrån dem. Då har jag en enkel lösning.


Sluta vila under vilan!


Börja jogga under vilan istället. (Om du i dagsläget står stilla mellan intervallerna, börja gå.) Att du aktiverar dig under vilan ökar pulsen och du förbränner mer. Dessutom ger du dig själv en rejäl knuff framåt. Det spelar ingen roll hur långa eller många intervallerna är så länge det är intervaller med syftet att ha hög fart och ge flås. Perfekt inför till exempel Vår Ruset som ju stundar nu. Där måste du vara uthållig och snabb på samma gång.


Nellie ska springa Vår Ruset som första tävling i år. För många är det loppet inte en tävling, men för oss är det det. Förra året sprang Nellie på lite över 20 minuter. Då putsade hon sitt rekord med ungefär tre minuter. I år siktar vi på en förbättring av det hon satte förra året.

Fem kilometer är ingen huvudsaklig tävlingsdistans för Nellie. Det är ju ganska långt från 1500 och 800 meter, men att göra längre lopp av den här typen ger massor. Inte minst får hon lite tävlingsnerv, samtidigt som det blir lite mer lek när det inte löps är på bana.

Redan i nästa vecka är det dags för alla tjejers lopp här i Karlstad. Arrangör är IF Göta och platsen Sundsta. Den 19 maj springer vi in våren!

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer