Träna på att springa bra

sites/default/files/IMG_3572.PNG

sites/default/files/IMG_3572.PNGI helgen sprang jag Idioten igen. (Se tidigare inlägg, https://sporthalsa.se/bloggar/erika/13903.) Det var lika jobbigt som förra veckan. Vissa saker blir aldrig lättare.


Innan jag kör huvudakiviteten på programmet brukar jag springa ett eller flera koordnitationslopp för att dels bli varm men också för att försöka få in bra känsla i löpningen. Ett koordinationslopp går till så att du trycker till i starten så att du kommer upp i den fart du sedan ska hålla under loppet. Mina koordniationslopp brukar ligga på mellan 60 och 100 meter. Syftet med att springa sådana lopp är att löpningen ska kännas och vara tekniskt bra. Det är så här du SKA springa, men kanske inte alltid gör när du springer i maxfart. Då är det lätt att lite av den teknik du har försvinner. För att springa bra, måste du träna på att springa bra.

Eftersom jag gått ner i träningsmängd och prestationsmängd den senaste tiden förväntar jag mig inget alls av min träning. Och speciellt inte av min löpning. Jag har precis börjat springa lite snabbare igen, och någon riktig benstyrka finns inte kvar. Därför blev jag riktigt förvånad när jag i lördags fick beröm under mitt koorniationslopp. Coachen tyckte det såg bra ut och det enda hon hade att anmärka på var mina armar. De har varit min svaga punkt sedan jag började med löpning. Jag glömmer liksom bort dem.

Hur som helst är jag sjukt glad över att jag fortfarande kan springa hyfsat bra trots all utebliven träning. Ett smakprov:

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer