Benböj med boll

En av mina favoritövningar är djupa benböj. Det är så där otroligt mätbart. Det gillar jag. Inom friidrotten kör vi oftast maxstyrka på sådana här övningar. Tyvärr har jag haft svårt att göra just djupa benöj en period beroende på en nerv som hamnar i kläm i nedre delen av ryggen och sätet. Då tar jag till benböj med pilatesboll, som är riktigt tufft för rumpan och benen. Den är ett bra alternativ de gånger du inte har tillgång till vikter. 

En av mina favoritövningar är djupa benböj. Det är så där otroligt mätbart. Det gillar jag. Inom friidrotten kör vi oftast maxstyrka på sådana här övningar. Tyvärr har jag haft svårt att göra just djupa benöj en period beroende på en nerv som hamnar i kläm i nedre delen av ryggen och sätet. Då tar jag till benböj med pilatesboll, som är riktigt tufft för rumpan och benen. Den är ett bra alternativ de gånger du inte har tillgång till vikter. 

Ibland kör jag övningen med en vikt i famnen på 10-15 kg för att göra den lite jobbigare. Utan vikt upprepar jag benböjen mellan 15 och 25 gånger. Med vikt räcker det att köra mellan 10 och 15 stycken.

Tänk på;
– att inte ha fötterna för långt fram och ut från väggen
– håll ett tryck mot bollen med ryggen hela tiden
– se till att knäna pekar utåt och inte faller in mot mitten

På bilden har jag en väldigt stor boll i förhållande till min längd på 1.68. Jag föredrar en som är storleken mindre. Den är lättare att hantera.sites/default/files/IMG_3360.JPG

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer