Spring Idioten!

sites/default/files/IMG_3428.JPGVill du få mjölksyra i ben, armar och

sites/default/files/IMG_3428.JPGVill du få mjölksyra i ben, armar och mage tycker jag du ska prova Idioten. Det är verkligen idiotiskt att bara springa fram och tillbaka. Starta och stanna hela tiden, men det vägs upp av att det ger så mycket på kort tid.


Anledningen till att de här intervallerna blir så jobbiga är just på grund av att du startar, för att sedan stanna kort därefter. Under ett lopp vill vi inte alls ha fler stanna eller statamoment än nödvändigt, just för att det tar så mycket energi. Vi vill ha en start när skottet går och ett stopp när vi springer över mållinjen. Detta är extra tydligt och kännbart ju snabbare och kortare loppet är. Om du till exempel fått ett stopp, om än knappt märkbart, under ett 200-meterslopp är det mer eller mindre kört för då spänner du dig, och får lägga en massa energi på att “börja om”.


För att köra Idioten använder du dig av en bana där avstånd redan finns uppmätt, eller ställer ut koner på en raksträcka någonstans. En kon för varje 10 meter ända upp till 60 meter. Starta genom att springa upp till 10 metersmarkeringen, sätta handen i marken och springa tillbaka till startlinjen, vänd och spring till 20 meter, sätt handen i marken och spring tillbaka till startlinjen. Gör detta för 30m, 40m, 50m och 60m. När du sätter handen i golvet efter att du kommit tillbaka från 60 meter är en intervall klar. Då har du sprungit 420 meter!


Ett pass skulle kunna se ut så här;

Jogga 10 minuter
Aktivera musklerna 10 minuter (din vanliga uppvärmning, stretcha inte)

Idioten x 2-4 (håll ett ganska högt tempo, det här ska kännas i lår, vader, armar, mage och framförallt i flåset) Jogga ner och stretcha


Det kan låta lite med 2 stycken men jag lovar att det är jobbigare än det låter.


Kör hårt!

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer