Hamstrings – en löparmuskel

Hos en del löpare (och även andra idrottare), speciellt sprinters kan du se tydliga hamstringsmuskler. En av mina favoritövningar är just en för hamstrings. Det är en utsatt muskel och ofta är det den som går sönder hos en sprinter.

Hos en del löpare (och även andra idrottare), speciellt sprinters kan du se tydliga hamstringsmuskler. En av mina favoritövningar är just en för hamstrings. Det är en utsatt muskel och ofta är det den som går sönder hos en sprinter. Senast förra året skadade Irene Ekelund, Sveriges snabbaste kvinna, sitt baklår under en tidig tävling i juni. Det gjorde att hon var borta hela sommaren. Det är en otroligt viktig muskel, och avgörande för att vi ska kunna springa snabbt. Därför måste få läka helt innan den belastas max igen.

Det finns säkert många namn på den här övningen men min tränare säger hamstringslyft. Se till att värma upp ordentligt innan du utför denna övning. Det är alltid viktigt att värma upp, men här skulle jag säga att det är bra att vara extra noga med uppvärmningen.


Den kan vara lite klurig att utföra innan man hittar rätt, för du ska bara ta i med baksida lår, alltså hamstring, och inte hjälpa till med höft eller framsida lår. Det är en övning jag rekommenderar vana löpare att prova. Eller om du är en van gymmare, så tror jag inte att det är någon fara.


Utförande:

  • Ligg på rygg

  • Placera båda fötterna (hälarna) på en låda eller bänk. Den får inte vara för hög och inte för låg. Benen ska vara böjda

  • När du känner att du har en bra position pressar du upp kroppen mot taket, enbart med hjälp av baksida lår, hamstrings. Gör övningen på ett ben i taget. När du gjort mellan 6 och 10 lyft byter du ben. Mellan ett och tre set räcker

sites/default/files/IMG_3347.JPG
Läs mer om hamstrings via länken nedan.

https://www.marathon.se/inspiration/hamstrings-en-viktig-baksida

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer