Benstyrka som ger – utan vikter

Helgen bjöd på sol, regn, handboll och benstyrka.

Helgen bjöd på sol, regn, handboll och benstyrka.

Trots att jag aldrig spelat handboll själv är det den idrott som ligger mig mest varmt om hjärtat. Friidrott är min idrott, men att se de svenska handbollslandslagen spela är ren kärlek för mig. Vid slutsignalen igår i matchen mellan Spanien och Sverige, där en OS-plats stod på spel, grät jag av lycka.

sites/default/files/IMG_3343.JPGKim Andersson kramar Lukas Nilsson efter att en plats i OS i Rio säkrats.

Träningen får fortsatt gå lite på sparlåga, men även om jag inte kan köra fullt ut så kan jag fortfarande få bra träning gjord. I lördags körde jag ett pass med benstyrka där hopp ingick.

Så här såg upplägget ut ungefär, och jag körde passet utan vila mellan övningarna för att få upp flåset. Passet kan du köra var som helst, när som helst. Jag föredrar skogen!

Jogg 10 minuter.
Muskelaktivering (den uppvärmningsritual du gillar att göra för att komma igång i musklerna)
Djupa utfallssteg 4×10
Djupa utfallssteg bakåt 4×10
Sidoutfall 2×10
Djupa benböj 2×20
Dynamiska tåhävningar 3×20 stycken
Enbensböj med fot på bänk eller liknande 2×10 per ben
Hamstringslyft 2×10 per ben (denna övning kommer jag snart att gå igenom mer)
Grodhopp 2×10
Mångsteg 2×10 (se tidigare inlägg, eller googla)
Jogga ner och stretcha!

sites/default/files/IMG_3285.JPGUtfallssteg. Håll en rak linje i överkroppen ner genom höften. För varje steg du tar, förläng steget så att det hela tiden blir längre och längre.sites/default/files/IMG_3309.JPGEnbensböj. Tänk på att placera fötterna så långt isär att du får sträck i höften. Det är där det ska kännas.

Har ni också sol hos er idag? Skippa gymmet och stick ut och träna!

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer