Aktivera dig på jobbet

sites/default/files/IMG_3008.JPGStretcha nacken varje dag på jobbet så kan du lätta på spänningarna.

sites/default/files/IMG_3008.JPGStretcha nacken varje dag på jobbet så kan du lätta på spänningarna.

Trots att jag tränar mycket och rör på mig så mycket jag hinner så får jag ont i kroppen av ett stillasittande jobb. Eller i mitt fall; stillastående. Jag gjorde ett aktivt val i höstas där jag bestämde mig för att stå och jobba mer än jag sitter.

Det är jag och min dator dagarna i ända så det blir lätt stela muskler och onda fötter.


Det finns massor att göra för att undvika det onda:

  • Att stretcha nacke, armar och axlar är jätteviktigt om du jobbar vid en dator.

  • Att ta små pauser där du går en sväng till skrivaren eller kaffeautomaten, ta en omväg om det går för att få ett längre break.

  • Se till att få frisk luft någon gång under dagen.

  • Ha en ståmatta om du gillar att stå.

  • Stretcha ryggen och sätet.

  • Försök hitta en arbetsuppgift varje dag som inte kräver skärmtid.

Det kan vara svårt, jag behöver min dator i nästan allt jag gör, men det finns alltid papper som behöver sorteras eller någon annan som kanske behöver hjälp med något.
 

Kolla in de här länkarna för inspiration:

https://www.vardagspuls.se/kropp–halsa/5-enkla-ovningar-du-kan-gora-vid-skrivbordet/

https://www.ergopop.com/
https://standup.matting.se/retailers/matting-ab/traning

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer