Vill du mäta spänst, styrka och explosivitet? Hoppa!

Har du kört stillstående längd någon gång? Det är en grym övning! Det som är så bra med stillsatående längd är att det är otrolitgt mätbart. På millimetern mätbart.

Har du kört stillstående längd någon gång? Det är en grym övning! Det som är så bra med stillsatående längd är att det är otrolitgt mätbart. På millimetern mätbart.

Stillastånede längd hoppar alla friidrottare under träning, för att det är en så bra måttstock på styrka, spänst och explosivitet. Det spelar ingen roll ifall du är kastare, hoppare eller löpare. Alla får ut något av det. När du hoppar använder du hela kroppen, så det är en perfekt övning för att få alla muskler att sträva efter samma sak. Det kan vara lite knixigt i början innan du får in tekniken, men jag ska förklara så bra jag kan.

Så här går det till; 
 

Stå vid kanten av längdhoppsgropen (har du ingen grop kan du hoppa nästan var som helst, men se till att det inte finns risk för att halka). För att ta sats sträck upp armarna i luften och hämta sedan med fart kraft ur marken enligt bilden nedan. När du har som mest anspänning i musklerna ska uthoppet göras. Om du känner att hoppet blir “tamt” eller om det “dör snabbt” hoppade du antagligen för sent eller för tidigt.

sites/default/files/IMG_2381_1.JPGNär du lämnat marken ska du se till att få ett bra sträck i höften och känslan ska vara att du hänger i luften en stund.

sites/default/files/IMG_2385_0.JPG

Inför landningen; släng fram benen så långt du kan, det spelar ingen roll om du landar på rumpan eller fötterna. Kom ihåg att titta rakt fram och uppåt när du hoppar. Dit du tittar strävar kroppen, så om du tittar ner i marken kommer nedslaget tidigare.

sites/default/files/IMG_2353_1.JPGMät hoppet och anteckna hur långa hopp du gjorde så att du när du kör dem nästa gång kan jämföra reslutatet! Det här är ett bra test att göra med jämna mellanrum om du kör träning som syftar till att öka spänst, timing, styrka och explosivitet.
 

Hoppen ska göras max, ge allt du har! Det här lägger vi in ganska ofta i träningen och då kör vi allt mellan fyra och tio hopp. Hur långt hoppar du? Lycka till!

 
Följ mig på Instagram för mer träning @bergkvisterika

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer